משפחה

אנטיביוטיקה המשמשת לטיפול בתינוקות ופעוטות מגבירה את הסיכון לסוכרת מסוג 1 (הודעת קדימהסטם)

 

סוכרת נעורים (סוג 1) נוטה יותר להתפרץ אצל ילדים בסיכון גנטי לפתח אותה אם קיבלו אנטיביוטיקה נפוצה לתינוקות ופגים Gentamicin, כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בכתב העת Nature Communications.

המחקר,  שנערך על ידי המכללה הרפואית של ג’ורג’יה (אוגוסטה, ג’ורג’יה, ארה”ב) ,מצא כי תרופת המרשם הנפוצה מייצרת רמה גבוהה יותר של נוגדנים, הגורמת בסיכון לפתח סוכרת מסוג 1.

כיום, עד 10% מהתינוקות שזה עתה נולדו מקבלים גנטמיצין כדי למנוע מקרה חמור של אלח דם. אלח דם הוא  תגובה מוגזמת של הגוף מול זיהום (בדרך כלל חיידקי) התוקף אותו. הזיהום , גורם לתגובת דלקתית חזקה הפוגעת באיברים חיוניים ועשויה להיות קטלנית.

הזיהומים החיידקיים הללו שכיחים, והתינוקות זקוקים לאנטיביוטיקה, כיוון שהמערכת החיסונית שלהם לא מפותחת היטב באותו רגע, והתרופה עשויה להיות טיפול מציל חיים.

 

במהלך הניסוי, צוות המדענים ניתח דגימות דם של 278 ילדים וצעירים ממחקר שבדק אוטואימוניות לסוכרת בצעירים (DAISY) ומחקר אחר שבדק קיומם של נוגדנים עצמיים למולקולות סוכר, הנמצאות על תאים ומחוברות לחלבונים או חומצות שומן (PAGODA).

אריק חסון סמנכל בכיר לפיתוח עסקי קדימהסטם, המפתחת תאי גזע לריפוי ללא דחייה לריפוי הסוכרת: “הנוגדנים העצמיים  מופיעים בגוף כיוון שמערכת החיסון האנושית מזהה בטעות את תאי הביתא של הלבלב כמזוהמים בחיידקים פתוגניים. תאים אלה אחראים על ייצור והפרשת האינסולין כתגובה לשינוי ברמות הסוכר בעקבות אכילה או פעילות גופנית.  הזיהוי השגוי של מערכת החיסון את תאי הביתא כמזהמים, גורם לה לתקוף אותם ולמעשה, להותיר את הגוף ללא אינסולין בדם. הגוף, שנותר ללא או עם מעט מדי אינסולין, חשוף להשפעות הבריאותיות של רמות סוכר לא מאוזנות וגבוהות בדם ורמות סוכר (אנרגיה) נמוכות בתאים. הרס תאי הביתא מותיר אחריו בגוף נוגדנים ספציפיים לתאי הביתא של הלבלב שתוקפים שוב ושוב את תאי הביתא בלבלב אותם מזהה הגוף בטעות כ”מזוהמים” ”

במהלך הניסוי בדקו נוכחות של נוגדנים בגוף כנגד לגליקנים (מולקולות רב סוכר), הנמצאים הן בתאי גוף האדם והן בתאי החיידקים. הסברה הייתה שאם יש קשר בין הנוגדנים שהתפתחו בגוף לגליקנים, תעלה רמת הנוגדנים בתגובה לשימוש באנטיביוטיקה גנטומיצין שלה מבנה סוכרי הנמצא בחיידקים.

תוצאות הבדיקה העלו כי אכן,  אצל למעלה מ-5% מקבוצת הילדים שקיבלו את התרופה הייתה רמה גבוהה יותר של נוגדנים כנגד מבנה סוכרי הקיים בגנטומייצין המחובר לחומצת שומן.רמה גבוהה זו של נוגדנים לתאי הביתא של הלבלב גרמו לחלק גדול מהקבוצה לפתח סוכרת מסוג 1.

מן המחקר עולה כי עליה בשימוש בגנטומיצין (הנחשב לאחת מהתרופות החיוניות בעולם ע”י ה-WHO) באוכלוסיית יילודים ופגים כדי לטפל בזיהומים חיידקיים ולמנוע בהם אלח דם, עשויה להשפיע על התפתחות נוגדנים כנגד תאי ביתא באיי לנגרהאנס בלבלב (באוכלוסייה הרגישה לכך גנטית) וע”י כך להגדיל את מספרם של חולי סוכרת מסוג  (סוכרת נעורים)1.

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה