צריכת אומגה 3 משפרת בריאות מוחית (Nurology)

מחקר חדש מראה שצריכת חומצות שומן רב בלתי רוויות אומגה 3 (PUFAs) קשורה לנפח גדול יותר של ההיפוקמפוס ושיפור בהיגיון מופשט בקרב מבוגרים בריאים בגיל העמידה

מחקר חדש המתבסס על מחקר הלב של Framingham ופורסם ב-Neurology מראה שצריכת רמות גבוהות של חומצות שומן רב בלתי רוויות אומגה 3 (PUFAs) קשורה לנפח גדול יותר של ההיפוקמפוס ושיפור בהיגיון מופשט בקרב מבוגרים בריאים בגיל העמידה. התוצאות מעידות שהיתרונות המוחיים של PUFAs מתחילים באמצע החיים, וש-“יש לעודד את המטופלים להגביר את צריכת האומגה 3 שלהם באמצעות התזונה או תוספים”, אמר מחבר המחקר ל-Medscape.

מחקרים קודמים קשרו רמות גבוהות של אומגה 3 עם תפקוד קוגניטיבי טוב יותר וירידה בסיכון לדמנציה בקרב מבוגרים, אך עוד לא התבצע מחקר שבדק את השפעתן באוכלוסיה צעירה יותר. מחקר פרמינגהם, שהחל ב-1948, הוא מחקר רב-דורי מבוסס קהילה, החוקר את הגורמים למחלות לב וכלי דם. גיל המשתתפים נע בין 24 ל-83 שנים (גיל ממוצע, 46 שנים), ו-53% היו נשים. במחקר הנוכחי החוקרים מדדו רמות של חומצה דוקוסהקסאנואית (DHA) וחומצה איקוספנטאנואית (EPA), מתאי דם אדומים, וחישבו את מדד האומגה 3 כסכום של EPA ו-DHA. בנוסף, כל המשתתפים עברו MRI מוחי, ובין יתר מדדי המוח, החוקרים התעניינו בנפח ההיפוקמפוס, אזור מפתח המעורב בזיכרון ומתנוון עם תחילתה של דמנציה, ובעצימות יתר של החומר הלבן (WMHs), המעיד על מחלת כלי דם קטנים במוח.

התוצאות הראו שכל עלייה באינדקס אומגה-3 הייתה קשורה לנפח ההיפוקמפוס הגדול ב-0.003 cm3 ביחס לנפח התוך-גולגולתי (P = 0.04). תוצאות דומות התקבלו עבור ריכוזי DHA או EPA בנפרד. בנוסף, למשתתפים בשלוש רמות הרבעון העליון של צריכת אומגה 3 היו נפחי היפוקמפוס גדולים יותר בהשוואה לאלו ברבעון התחתון. החוקרים ציינו כי הייתה השפעה אפילו בקבוצה השנייה הנמוכה ביותר, מה שמרמז ש-“רק רמת אומגה 3 גבוהה במעט מספיקה כדי להראות השפעה”, כך ל-Medscape. יש לציין כי הקשרים בין רמות גבוהות יותר של אומגה 3 ונפחים גדולים יותר בהיפוקמפוס נותרו משמעותיים לאחר התאמה לגורמי סיכון של כלי דם. באשר לקוגניציה, החוקרים מצאו שרמות גבוהות יותר של אומגה 3 קשורות להיגיון מופשט טוב יותר.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Neurology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה