משפחה

כיצד להתנהל במצבים בהם ההנחיות ממליצות על החלטת קבלות משותפת בין המטופל והמטפל? (JAMA)

הנחיות קליניות רבות מבוססות על העדויות המדעית הטובות ביותר וכוללות הערכה ברורה של התועלת והנזקים של כל המלצה. יותר ויותר הנחיות כוללות המלצה להליכי קבלת החלטות משותפים בין המטופלים והמטפלים, גישה בה שני הצדדים עובדים יחדיו בכדי להעריך את מצבו של המטופל ומחליטים על הדרך הטובה ביותר באותו מקרה.

עבור מטפלים ומטופלים המעוניינים בהנחיה ברורה וישירה כלומר, המלצה לנקוט בגישה מסוימת, מתן הנחיה להשלמת דיון נוסף בין המטפל והמטופל עשויה שלא להיות מעשית במיוחד. עם זאת, המלצה כזו עשויה להעיד על הצורך של רופאים לעבוד בשיתוף פעולה עם המטופלים במטרה להבין טוב יותר את עמדתם לגבי הבעיה או הסיטואציה הקלינית.

המלצות חזקות צריכות להעיד על דרגת ודאות גבוהה כי כמעט כל החולים עם בעיה מסוימת צפויים לתועלת מאותה הנחיה. עם זאת, לעיתים קיים שימוש-יתר בהמלצות אלו, דוגמת המלצות שפורסמו לאחרונה לאיזון לחץ דם לערכים של מתחת ל-130/80 מ”מ כספית, אשר בפועל עשויה לדרוש מחולים רבים להקפיד על למעלה משתי תרופות לאיזון לחץ הדם, לעקוב אחר לחץ הדם בביתם ולהשלים בדיקות דם תדירות וביקורים חוזרים במרפאה. עמידה בהמלצות אלו עשויה להיות מאתגרת במיוחד בחלק מהמקרים, למשל במקרים של חולים קשישים או עם מחלות רקע רבות.

אעפ”י כן, פאנלים של מומחים רבים בוחרים בקביעת המלצות חזקות באופן לא-מוצדק, ככל הנראה מתוך תחושת צורך במתן הנחיה דפיניטיבית, הפחתת הבדלים בטיפול בין חולים שונים, הוכחת החשיבות של ארגונים המפתחים את ההנחיות, או הבטחת תוצאות להשקעות בטיפול הרפואי. עם זאת, המלצות אלו עלולות דווקא להכשיל את הניסיון לשיפור את איכות הטיפול עקב הפחתת הטיפול הממוקד במטופל ואף גרימת נזק אפשרי למטופלים.

המלצה מותנית מעידה כי הדרך הטובה ביותר עשויה להיות שונה ממטופל למטופל, כך שייתכן ויש מקום לגישות חליפיות.

פאנלים של מומחים עשויים גם לתמוך בהליכי קבלת החלטות משותפים ע”י זיהוי אפשרויות אותן אין לשקול כי הסיכון לאירועים חריגים עולה על התועלת האפשרית כמעט בכלל החולים. עם זאת, המומחים עשויים להעדיף להימנע מהשלכות המלצות כנגד בדיקה או התערבות להתוויה מסוימת, מאחר שדבר זה עשוי להוביל לפגיעה בהחזרים מחברות הביטוח עבור אותה התערבות.

כאשר ניתנת המלצה לתהליכי קבלת החלטות משותפים בין הרופאים והמטופלים, מומחים מכירים בחשיבות הרבה של גורמים פרט לעדויות ממחקרים בתכנון הטיפול, כולל ניסיון של מומחים, סדרי עדיפויות והנסיבות הספציפיות בכל מקרה.

JAMA. Published online March 13, 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה