משפחה

עליה מקבילה בשכיחות השמנה ובשכיחות צריכת מזון אולטרה-מעובד (Curr Treat Options Gastroenterol)

מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Current Treatment Options in Gastroenterology עולה כי ישנן עוד ועוד עדויות לפיהן מגיפת ההשמנה והעלייה בשכיחות מחלות כרוניות נלוות, מקבילה לעליה בצריכת מזון אולטרה-מעובד (ג’אנק פוד), בפרט באוכלוסיות מרמה סוציו-אקונומית נמוכה, אך רופאים יכולים לשחק תפקיד חשוב בשינוי המגמה.

מטרת הסקירה הייתה לתאר את המגמות בדפוסי תזונה ואיכות המזון לאורך הזמן, לצד החשיבות האפשרית של מזון אולטרה-מעובד בהשמנה, מחלות כרוניות ותמותה מכל-סיבה באוכלוסיית ארצות הברית. מזון אולטרה-מעובד נקשר גם עם חסר סיבים בתזונה, העשוי להסביר את הצריכה הלא-מספקת של סיבים באוכלוסיית ארצות הברית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלה עליה במגיפת ההשמנה ומחלות כרוניות על-רקע השמנה, לצד עליה בצריכת מזון אולטרה-מעובד. ממחקרים בעכברים ובבני אדם עלה כי אמולסיפיירים המצויים במזון מעובד עשויים לשנות את הרכב המיקרוביום, להביא לעליה ברמות סוכר בדם ולתחושת רעב, עם עליה במשקל הגוף והשמנה, כמו גם התפתחות סטיאטוזיס כבדי.

מחקרים לאחרונה בבני אדם מצאו כי מזון אולטרה-מעובד עשוי לתרום לירידה בתחושת שובע, הגדלת ארוחות, החמרת סמנים ביוכימיים ועליה גדולה יותר במשקל הגוף. מנגד, באוכלוסיות המתאפיינות בצריכת בשר מעטה, עם דיאטה עתירת סיבים וצריכה מינימאלית של מזון מעובד תועדו שיעורים נמוכים משמעותית של השמנה ומחלות כרוניות ותוחלת החיים ללא-מחלה ארוכה יותר משמעותית.

לצריכת סיבים מעטה השלכות חשובות, שכן צריכת סיבים גבוהה נקשרה עם מספר יתרונות בריאותיים, כולל מניעת נגעים טרום-ממאירים, ממאירות, מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2 ומחלת קרוהן, כמו גם הפחתת תמותה.

המגמה בארצות הברית בשנים האחרונות הובילה לכך שהמזון הופך מעובד יותר, זול יותר ונוח יותר והתפתחה במקביל לעליה בשכיחות השמנה. הסקירה הנוכחית מדגישה את המגמות הכוללות בכל הנוגע לצריכת מזון: חל שיפור קל באיכות התזונה באוכלוסיות ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, אך לא חלה עליה משמעותית בצריכת פירות, ירקות, דגנים או אגוזים. הצריכה של מזון אולטרה-מעובד מלווה בעליה במשקל ועשוי לתרום להתפתחות תסמונת מטבולית ומחלות כרוניות.

המאבק כנגד מגיפה זו דורש קביעת המלצות ברורות לשיפור איכות התזונה והרכב התזונה הכולל.

Curr Treat Options Gastroenterol. 2019;17:577-586

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה