משפחה

ירידה במשקל בגיל מבוגר מלווה בסיכון מופחת לסרטן שד (J Natil Cancer Inst)

בנשים בשנות החמישים לחייהן אשר הצליחו לרדת במשקל לאורך עשר שנים תועד סיכון מופחת לסרטן שד, בהשוואה לנשים שנותרו במשקל יציב, כך מדווחים חוקרים מארצות הברית במאמר שפורסם בכתב העת Journal of The National Cancer Institute.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עודף משקל הינו גורם סיכון ידוע לסרטן שד לאחר-מנופאוזה, אך אין נתונים אודות ההשפעה של ירידה במשקל על הסיכון הנ”ל. כעת הם בחנו את הקשר בין שינוי במשקל הגוף ובין הסיכון לסרטן שד בנשים בגילאי 50 שנים ומעלה בפרויקט Pooling Project of Prospective Studies of Diet and Cancer. בעשרה מדגמים, המשקל נבחן על-בסיס שלושה סקרים ששימשו להערכת דפוסי השינוי במשקל הגוף לאורך כעשר שנים. ירידה ממושכת במשקל הגוף הוגדרה בנוכחות ירידה של לפחות 2 ק”ג במשקל הגוף בתקופה הראשונה (חציון של 5.2 שנים), ללא עליה חוזרת במשקל הגוף בתקופה השניה (חציון של 4.0 שנים) של המחקר.

מבין 180,885 נשים, לאורך המעקב תועדה אבחנה של סרטן שד ב-6,930 נשים.

בהשוואה לנשים עם משקל גוף יציב, בנשים בהן תועדה ירידה ממושכת במשקל הגוף תועד סיכון נמוך יותר לסרטן שד. הירידה בסיכון הייתה ליניארית וספציפית לנשים שלא נטלו טיפול הורמונאלי חליפי לאחר-מנופאוזה (ירידה של 2-4.5 ק”ג: יחס סיכון של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.96; ירידה של 4.5-9 ק”ג: יחס סיכון של 0.75, רווח בר-סמך 95% של 0.63-0.90; ירידה של 9 ק”ג ומעלה: יחס סיכון של 0.68, רווח בר-סמך 95% של 0.50-0.93).

בקרב נשים שאיבדו לפחות 9 ק”ג ממשקל גופן ולאחר מכן חלה עליה חלקית במשקל הגוף גם תועד סיכון מופחת לסרטן שד.

דפוסים אחרים של ירידה במשקל וחזרה למשקל המקורי לאורך שתי תקופות הזמן הדגימו סיכון דומה לסרטן שד בנשים עם משקל יציב.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי ירידה ממושכת במשקל הגוף, גם בהיקף מתון, מלווה בסיכון מופחת לסרטן שד בנשים בגילאי 50 שנים ומעלה. הם סבורים כי ממצאים אלו עשויים להגביר את המוטיבציה של נשים בעלות עודף-משקל או השמנת-יתר להשקיע מאמצים בכיוון זה.

J Natil Cancer Inst. Published online December 17, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה