משפחה

האם יש הצדקה לשימוש בקנאביס רפואי להפרעות פסיכיאטריות? (Lancet Psychiatry)

מריחואנה רפואית

אין עדויות רבות התומכות בשימוש בקנבינואידים לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות דוגמת דיכאון, חרדה, הפרעת דחק בתר-חבלתית ופסיכוזה, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת Lancet Psychiatry.

החוקרים ביקשו לבחון את העדויות הזמינות אודות היעילות והבטיחות של קנבינואידים בטיפול בתסמינים של הפרעות פסיכיאטריות שונות. הם השלימו חיפוש במאגרי Medline, Embase, PsycINFO, Cochrane Central Register of Controlled Clinical Trials ו-Cochrane Database of Systematic Reviews לזיהוי מחקרים שפורסמו בין ינואר 1980 ועד סוף אפריל, 2018. הם התמקדו בכל המחקרים שבחנו כל סוג וכל פורמולה של קנבינואידים רפואיים במבוגרים לטיפול בדיכאון, חרדה, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, תסמונת טורט הפרעת דחק בתר-חבלתית, או פסיכוזה.

הסקירה כלל 83 מחקרים (40 מחקרים אקראיים ומבוקרים, 3,067 משתתפים): 42 שכללו הערכת דיכאון, 31 שבחנו חרדה, 8 שבחנו חולים עם תסמונת טורט, 3 שבחנו חולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, 12 מחקרים שכללו חולים עם הפרעת דחק בתר-חבלתית ו-11 מחקרים שכללו חולים עם פסיכוזה.

מהנתונים עולה כי THC פרמקולוגי (עם או בלי CBD) הוביל לשיפור בתסמיני חרדה בחולים עם הפרעות רפואיות אחרות (בעיקר כאב כרוני שאינו על-רקע ממאירות וטרשת נפוצה; שבעה מחקרים, 252 חולים), אם כי העדויות בנושא היו חלשות מאוד. THC פרמקולוגי (עם או בלי CBD) החמיר תסמינים שליליים של פסיכוזה במחקר יחיד. THC פרמקולוגי לא השפיע משמעותית על תוצאים עיקריים אחרים של הפרעות פסיכיאטריות שנבחנו אך הביא לעליה במספר המטופלים עם אירועים חריגים (יחס סיכון של 1.99; 10 מחקרים, 1,495 משתתפים) והפסקת שימוש בשל אירועים חריגים (יחס סיכון של 2.78; 11 מחקרים, 1,621 משתתפים) בהשוואה לפלסבו.

מעט מחקרים אקראיים ומבוקרים בחנו את החשיבות של CBD פרמקולוגי או קנאביס רפואי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין עדויות מספקות התומכות בשימוש בקנבינואידים לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות. הם קוראים להשלים מחקרים באיכות גבוהה להערכת ההשפעה של קנבינואידים על הטיפול בהפרעות פסיכיאטריות.

Lancet Psychiatry. Published online October 28, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה