משפחה

הבדלים מגדריים בטיפול בגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Circulation)

הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם בעקבות התפתחות סוכרת מסוג 2 דומה בגברים ונשים, כך עולה מנתונים חדשים מבריטניה, שפורסמו בכתב העת Circulation. עם זאת, נשים עדיין מקבלות פחות טיפולים מגברים, כולל סטטינים ומעכבי ACE, ממצאים המעלים חשש כי נשים עדיין לא מקבלות את הטיפול האופטימאלי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעקבות השינויים האחרונים בהנחיות הבריטיות לטיפול בסוכרת, דרושות הערכות עדכניות של ההבדלים בין המינים בסיכון למחלות לב וכלי דם וגורמי סיכון למחלות אלו. כעת הם השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי, אשר התבסס על נתוני Clinical Practice Research Datalink ורישומי תמותה אודות תושבים באנגליה וזיהו 79,985 חולים שפיתחו סוכרת מסוג 2 בין 2006-2013, להם התאימו 386,547 משתתפים ללא-סוכרת.

מהנתונים עלה כי בהשוואה לנשים ללא סוכרת מסוג 2, באלו עם סוכרת מסוג 2 תועד סיכון גבוה יותר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון מתוקן של 1.20), עם נתונים דומים בגברים (יחס סיכון של 1.12), אשר העידו על סיכון מוגבר, אך לא מובהק סטטיסטית, בקרב נשים (יחס סיכון של 1.07, רווח בר-סמך 95% של 0.98-1.17).

עם זאת, זוהו הבדלים מגדריים חשובים בטיפול בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. בהשוואה לגברים עם סוכרת מסוג 2, בקרב נשים עם סוכרת מסוג 2 זוהתה שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר, יתר לחץ דם והיפרכולסטרולמיה, אך שיעור הטיפול התרופתי בתרופות לאיזון שומנים בדם וטיפול במעכבי ACE היה נמוך יותר בנשים, בפרט באלו עם אבחנה קודמת של מחלות לב וכלי דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהשוואה לגברים המפתחים סוכרת מסוג 2, בנשים עם סוכרת מסוג 2 אין סיכון יחסי גבוה יותר למחלות לב וכלי דם, אך עדיין קיימים הבדלים בין המינים בהיקף הטיפול התרופתי לאיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ממצאים המדגישים את חשיבות המשך מאמצים לשיפור איכות הטיפול בסוכרת בשני המינים.

Circulation. Published online April 15, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה