משפחה

השמנה אחראית לקרוב לאחד מכל עשרים מקרים של סרטן ברחבי העולם (CA Cancer J Clin)

משקל עודף אחראי לכ-4% מכלל מקרי הסרטן ברחבי העולם ולשיעור גדול עוד יותר של ממאירויות שאובחנו במדינות מתפתחות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת CA: A Cancer Journal for Clinicians.

נכון לשנת 2012, משקל עודף היה אחראי לכ-544,300 ממאירויות שאובחנו כל שנה ברחבי העולם. בעוד שאלו עם עודף-משקל או השמנת-יתר תרמו ל-1% בלבד ממקרי סרטן במדינות בעלות הכנסה נמוכה, הם תרמו ל-7-8% מהממאירויות שאובחנו בחלק מהמדינות בעלות הכנסה גבוהה במערב אירופה, המזרח התיכון וצפון אפריקה.

החוקרים מדווחים כי שיעור המטופלים בעלי עודף-משקל והשמנת-יתר מצוי במגמת עליה מהירה במרבית המדינות ובכלל האוכלוסיות. עליה זו הייתה בולטת במיוחד בחלק מהמדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית, אשר אימצו אורח חיים מערבי עם פעילות גופנית מעטה וצריכה רבה של מוצרי מזון לא-בריאים.

העליה המקבילה בעודף משקל כמעט בכל המדינות נובעת ברובה משינויים במערכת המזון העולמית, אשר מעודדת מוצרי מזון בעלי אנרגיה-צפופה, לצד הפחתת הזדמנויות לפעילות גופנית. עודף-משקל והשמנת-יתר נקשרו באופן ברור עם סיכון מוגבר ל-13 ממאירויות של השד, מעי גס ורקטום, רחם, וושט, כיס מרה, כליות, כבד, שחלות, לבלב, קיבה  ובלוטת תריס, מוח וחוט שדרה, כמו גם ממאירויות של תאי דם.

לאחרונה, מספר מחקרים קשרו גם בין עודף משקל ובין סיכון מוגבר לסרטן ערמונית, כמו גם ממאירויות של חלל הפה והגרון.

החוקרים מציינים כי עושר ארצי הינו מניע משמעותי לאוכלוסיה שמנה. השינויים הכלכליים לכלכלה עשירה יותר הובילו לכך שהסביבה תומכת בהשמנה; כל עליה בהכנסה של 10,000 דולרים לראש מלווה בעליה של 0.4 במדד מסת הגוף במבוגרים.

דו”ח זה מספק עדות חדשה לצורך בשינוי מדיניות לעידוד אכילה בריאה ופעילות גופנית כאמצעי להילחם בהשמנה ולהפחית את הנטל העולמי של מחלות ממאירות. התערבויות תזונתיות עשויות לכלול חקיקה לאסור שימוש בשומן-טראנס במזון; הפחתת צריכת סוכר דרך מיסוי על משקאות ממותקי-סוכר; תמריצים להגדלת צריכת פירות וירקות; והגבלת גודל האריזות והמנות לצמצום צריכה אנרגטית והפחתת הסיכון לעודף משקל.

התערבויות המתמקדות בפעילות גופנית עשויות לכלול עידוד תכנון עירוני עם מדרכות רחבות, תחבורה ציבורית זמינה וזמינות רבה של חללים פתוחים, פארקים ומקומות להליכה ורכיבה.

על-בסיס ממאירויות בלבד, הדו”ח תומך בהקצאת משאבים משמעותית למלחמה כנגד מגיפת ההשמנה העולמית ומאמצים אלו צריכים להתגבר על מספר גורמים התומכים ביצירת קהילה הנוטה להשמנה.

CA Cancer J Clin 2018

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

הנכם מוזמנים למחשבון הפחתת סיכון לתחלואה שפיתחנו בשיתוף עם טבע המאפשר לרופא המטפל להציג למטופל שלו את הירידה בסיכון למחלות הקשורות להשמנה (כולל סוגי סרטן שונים) על בסיס גיל ומין המטופל וצפי הירידה במשקל. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה