משפחה

בחולי סוכרת ישנה עדיפות ל-CABG על PCI גם לאחר שמונה שנים (J Am Coll Cardiol.)

היתרון ההישרדותי המוכר היטב של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (CABG או Coronary Artery Bypass Grafting) על-פני צנתור והכנסת תומכנים (PCI או Percutaneous Coronary Intervention) בחולי סוכרת עם מחלה רב-כלילית נותר גם לאחר שמונה שנים, כך עולה מניתוח נתוני מחקר FREEDOM, שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

במחקר FREEDOM חולקו באקראי 1,900 חולים עם סוכרת ומחלה רב-כלילית ל-PCI עם תומכן מצופה Sirolimus או Paclitaxel, או לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים עם טיפול רפואי אופטימאלי. לאחר השלמת המחקר, המרכזים והחולים שהשתתפו במחקר הוזמנו לקחת חלק במחקר FREEDOM Follow-On Study.

החוקרים מדווחים כי 25 מבין 140 מרכזים הסכימו להשתתף במחקר ההמשך ותרמו בסך הכול 943 חולים (50% מהמדגם המקורי) עם חציון מעקב של 7.5 שנים. מבין 1,900 החולים במחקר המקורי, החוקרים זיהו 314 מקרי תמותה במהלך תקופת המעקב (204 מקרי תמותה במחקר המקורי ו-110 מקרי תמותה במחקר ההמשך).

שיעורי התמותה מכל-סיבה היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת הטיפול בהכנסת תומכן מצופה-תרופה, בהשוואה לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (24.3% [159 מקרי תמותה] לעומת 18.3% [112 מקרי תמותה]; יחס סיכון של 1.36, P=0.01). מבין 943 החולים שנכללו במחקר ההמשך עם מעקב ארוך יותר, שיעורי התמותה מכל-סיבה עמדו על 23.7% (99 מקרי תמותה) בקבוצת ההתערבות בצנתור עם תומכן מצופה-תרופה לעומת 18.7% (72 מקרי תמותה) באלו לאחר ניתוח מעקפים (יחס סיכון של 1.32, P=0.076).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם סוכרת ומחלה רב-כלילית, רה-וסקולריזציה כלילית עם ניתוח מעקפים הובילו לשיעורי תמותה מכל-סיבה שהיו נמוכים יותר, בהשוואה לצנתור עם תומכן מצופה-תרופה בטווח הארוך.

J Am Coll Cardiol. Published online November 11, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה