משפחה

מה בין נוגדנים כנגד פוספוליפידים ובין אוטם לבבי ראשון? (Ann Intern Med)

נוגדנים מסוג ACL (Anticardiolipin Antibodies) נפוצים בחולים ששרדו אוטם לבבי ראשון ומופיעים ללא תלות בגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Rheumatology ופורסמו בו-זמנית בכתב העת Annals of Internal Medicine.

מטרת החוקרים הייתה לבחון את שכיחות נוגדני Anti-β2GPI (Anti-β2-Glycoprotein I) ונוגדני ACL מסוג IgG/IgA/IgM וכן נוגדני ANA (Antinuclear Antibodies) בקרב חולים עם אירוע ראשון של אוטם לבבי וביקורות תואמות שלקחו חלק במחקר מקרה-ביקורת, רב-מרכזי, גדול.

מחקר PAROKRANK (Periodontitis and Its Relation to Coronary Artery Disease) כלל 805 חולים מתחת לגיל 75 שנים, אשר אושפזו בשל אירוע לבבי ראשון ב-17 בתי חולים בשבדיה, בין השנים 2010-2014. בקבוצת הביקורת נכללו 805 משתתפים שהותאמו בגיל, מין ואזור מגורים לחולים בקבוצת המקרים. החוקרים לא כללו במחקר חולים עם אוטם לבבי קודם, החלפת מסתם לב, או חוסר שלא יכלו להקפיד על פרוטוקול המחקר.

בקבוצת החולים עם אוטם לבבי תועדה מגמה של שכיחות גבוהה יותר של מעשנים פעילים (26% לעומת 12%), נוכחות מחלה ריאומטית (11% לעומת 7%) ומחלת ריאות חסימתית כרונית (4% לעומת 2%).

בחולים עם אוטם שריר הלב תועדה שכיחות גבוהה יותר של נוגדני IgG מסוג ACL (11% לעומת 1%) ונוגדני Anti-β2-GPI מסוג IgG (10% לעומת 1%), בעוד שנוגדנים מסוג IgA ו-IgM לא היו שונים משמעותית בין הקבוצות.

החוקרים מציינים כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בגיל בין חולים עם אוטם שריר הלב שהיו חיוביים לנוגדני IgG כנגד פוספוליפידים ואלו שהיו שליליים לנוגדנים אלו (63.1 שנים לעומת 61.8 שנים), אם כי נוכחות נוגדני IgG הייתה גבוהה יותר בנשים (26.1% לעומת 17.9%) ובמעשנים פעילים (33.7% לעומת 25.1%).

מניתוח רב-משתנים עלה כי הקשר בין נוכחות נוגדני IgG (יחס סיכויים של 7.8) ועישון פעיל (יחס סיכויים של 2.6) ובין אוטם שריר הלב, נותר על כנו, אם כי סוכרת, יתר לחץ דם ומדד מסת הגוף לא נותרים עוד קשורים בקשר מובהק.

החוקרים כותבים כי מדובר בממצאים מפתיעים, אשר הם גם מאוד ברורים ומשמעותיים. הם מאמינים כי בעתיד יש לבחון את הקשר הזמני בין הנוגדנים הללו ובין האירועים.

Ann Intern Med. Published online October 23, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה