משפחה

פעילות גופנית משפרת צריכת חמצן מקסימאלית בחולי סרטן (J Clin Oncol)

הליכה פעילות גופנית

פעילות גופנית הינה אמצעי יעיל לשיפור או החלמת התפקוד הלבבי במבוגרים עם מחלות ממאירות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

מטה-אנליזה שכללה  48 מחקרים אקראיים ומבוקרים, עם למעלה מ-3,500 מבוגרים חולי סרטן. החוקרים זיהו את המחקרים בעקבות חיפוש במאגרי Cochrane, Embase, PubMed ו-Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, אשר פורסמו עד אוקטובר 2016. בסך הכול, 23 מבין 48 המחקרים (48%) פורסמו בין השנים 2001-2014, כאשר היתר פורסמו משנת 2015 והלאה.

מדגם המחקר כלל 3,632 חולים, בגיל ממוצע של 55 שנים: 1,990 חולים (55%) שהשלימו פעילות גופנית כחלק ממשטר טיפול אדג’וונטי ו-1,642 חולים (45%) תחת טיפול סטנדרטי בלבד. קרוב למחצית מהמחקרים (21 מחקרים) נערכו בנשים עם סרטן שד. מבין המחקרים בסקירה, 27 (56%) כללו התערבות פעילות גופנית במשך עד 12 שבועות ו-31 מחקרים (65%) סיפקו למשתתפים אפשרות פעילות תחת השגחה.

מצאה כי פעילות גופנית הובילה להכפלת צריכת החמצן המקסימאלית, בהשוואה לאי ביצוע פעילות גופנית (הבדל ממוצע משוקלל של 2.13 מ”ל חמצן/ק”ג/דקה). פעילות גופנית לוותה בעליה של 2.80 מ”ל בצריכת חמצן מקסימאלית, בעוד שבקבוצת הביקורת לא חל שינוי בצריכת החמצן הנ”ל.

החוקרים מדווחים כי ב-30 המחקרים שמדדו ישירות את צריכת החמצן המקסימאלית זוהו 44 אירועים חריגים, שכללו בעיקר סחרחורות וכאבי חזה ושרירים; עוד דווח על אוטם שריר הלב ושבר ירך.

בשורה התחתונה, ממצאים אלו תומכים בהמלצה לפעילות גופנית למניעה ו/או הסגת ההשפעה השלילית של טיפולים אונקולוגים על צריכת החמצן המקסימאלית, או לשיפור הירידה בצריכת החמצן המקסימאלית בתקופה שלאחר הטיפולים כנגד המחלה הממארת.

J Clin Oncol 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה