משפחה

ע”פ מחשבון הערכת סיכון חדש ניתן לוותר על טיפול תרופתי מניעתי בקרב כ-12 מיליון אמריקאים (Annals of Internal Medicine )

נוסחת חישוב הערכת סיכון חדשה לאירועים קרדיווסקולריים מדגימה תוצאות מדוייקות יותר מהמחשבונים הקיימים, כשלתוצאות החדשות עשויות להיות השלכות משמעותיות באשר למתן טיפול באמצעות אספירין, סטטינים ותרופות ליתר לחץ דם.

ע”פ המאמר ב-Annals of Internal Medicine שהציג את המחשבון החדש , השיפור בדיוק מפחית הערכת יתר של סיכון וצורך בטיפולים לא נחוצים.

ע”פ המחברים, כ-11.8 מיליון אמריקאים שהמחשבונים הנוכחיים הגדירו אותם כבעלי סיכון קרדיווסקולרי גבוה יקבלו דירוג של סיכון נמוך יותר, וכתוצאה מכך תהיה ירידה משמעותית של כמות האנשים שלהם מומלץ ליטול סטטינים, אספירין ותרופות להורדת יל”ד.

מחברי המאמר שפיתחו את המחשבון החדש בחנו אותו באמצעות חלוקה אקראית של אוכלוסיית היעד לשני עוקבות: אחת לצורך בניית המחשבון, והשנייה לצורך תיקופו.

החוקרים עשו שימוש בשני מודלים לצורך פיתוח המחשבון החדש. הראשון התבסס על נתוני קבוצת העוקבה ללא שימוש בטכניקות סטטיסטיות חדשות. מודל זה לא נמצא כמשיג שיפור בדיוק החיזוי בהשוואה למחשבון הערכת הסיכון מ-2013 הנמצא כעת בשימוש.

הוורסיה השנייה כללה מאגרי מידע חדשים יותר ומודל סטטיסטי חדש המוכר כ”רשת אלסטית” אשר משתמשת ביכולות לימוד מכונה אשר מפיקה תבניות מתוך קבוצות עוקבה, לומדת מטעויות ומעדכנת את עצמה.

במאמר מערכת נלווה מציינים המחברים שבהשוואה למחשבון מ-2013, המחשבון החדש מגדיר באופן נכון מחדש 13 אנשים שלא חוו אירוע קרדיווסקולרי במסגרת השתייכותם לקבוצת הסיכון הנמוך (סיכון קטן מ-7.5% לאירוע קרדיווסקולרי לאורך 10 שנים) לעומת אדם אחד ששוייך לקבוצת הסיכון הנמוך וחווה אירוע קרדיווסקולרי.

הם מסבירים שהמשמעות היא חיסכון בחשיפה לא נחוצה לטיפות תרופתי כרוני עבור 13 מתוך 14 מטופלים, במחיר של “פספוס” מטופל אחד אשר יעבור אירוע בכל זאת.

כאשר מגדירים סיכון נמוך באופן שמרני יותר (פחות מ-5% סיכון לאירוע ב-10 שנים) היחס הזה משתפר ל-23:1 , וכאשר ההגדרה ליברלית יותר (פחות מ-10% סיכון לאירוע ב-10 שנים) היחס עולה ל-8:1 .

Ann Intern Med. Published online June 5, 2018.  AbstractEditorial

לכתבה במדסקייפ

הערת המערכת: כדי להחליט אם אכן יש מקום לעבור למחשבון החדש יש לבחון אם הנזק (שאותו אפשר למדוד בפגיעה באיכות חיים בשל תופעות לוואי , ובעלויות טיפול תרופתי) מחשיפה מיותרת לטיפול עולה על הנזק (פגיעה באיכות חיים ו/או תמותה, ועלות הטיפול באירוע קרדיווסקולרי) של אירוע קרדיווסקולרי שניתן היה למניעה.

בעידן שבו עלויות הטיפול התרופתי זניחות למדי (כל התרופות במשפחות אלה הן כבר גנריות) , ובהיותן תרופות בטוחות יחסית, לא בטוח שהחיסכון בחשיפה של 8-23 מטופלים לטיפולים אלה יעלה על הנזק של אירוע קרדיווסקולרי בודד שעלול להיות מאוד משמעותי מבחינה בריאותית (לרבות תמותה ו/או נכות) ובעל עלות טיפול גבוהה (פרוצדורה + המשך טיפול אחזקה).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה