משפחה

למעלה משליש מאלו ששרדו מחלות ממאירות בגיל צעיר אינם מצויים במעקב סדיר (מתוך כנס ה-CSS)

מתבגרים ומבוגרים צעירים ששרדו ממאירות מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכים רפואיים בטווח הארוך, אך למרות זאת, חלק גדול מאלו אינם מצויים במעקב סדיר לאחר תום הטיפול בהם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-CSS (Cancer Survivorship Symposium).

המחקר התמקד במדגם שכלל 2,367 בני נוער ומבוגרים צעירים שאובחנו בין 2000-2015 עם מחלה ממארת וטופלו במרכז יחיד. סוגי הממאירויות הנפוצות כללו לויקמיה/לימפומה, מלנומה, גידולי תאי נבט וסרטן שד ובלוטת תריס, שהם הסוגים הנפוצים ביותר של ממאירויות בקבוצת גיל זו.

החוקרים סיווגו את השורדים לשתי קבוצות: קבוצה ראשונה כללה 852 משתתפים שאובחנו בין 2010-2014 וקבוצה שניה כללה 783 משתתפים, שאובחנו בין 2005-2009.

מבין כלל החולים, 37% מהחולים לא היו במגע עם איש צוות רפואי משנת 2015. החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים לפי סוג המחלות הממאירות.

לדברי החוקרים, מרווח הזמן שחלף מאז ביקור המעקב האחרון של המטופל היה הגורם המשמעותי ביותר באי קביעת תור למעקב. קרוב למחצית מהמשתתפים (48%) בקבוצה השניה לא הגיעו לביקור מעקב בשנת 2016, זאת בהשוואה ל-33% מהמשתתפים בקבוצה הראשונה.

עוד עולה מהנתונים כי ביטוח רפואי לא שיחק תפקיד בהגעה לביקורי מעקב בקרב משתתפים בקבוצה השניה. עם זאת, בקבוצה הראשונה מצאו החוקרים כי שיעור מעט גבוה יותר של צעירים ללא ביטוח רפואי לא הגיעו לביקורי מעקב, בהשוואה לאלו שהחזיקו ברשותם ביטוח רפואי (39% לעומת 33%), אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. ללא תלות בכיסוי הביטוחי, 33% מאלו בקבוצה הראשונה ו-48% מאלו בקבוצה השניה לא הגיעו למעקב במהלך שנת 2016.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מדגישים את האתגרים בטיפול בשורדי מחלות ממאירות. לדבריהם, ניתן להתערב ולטפל במספר רב של סיבוכים רפואיים ארוכי טווח לאחר אבחנת ממאירות, אך לא ניתן לעשות זאת אם המטופלים אינם מגיעים למעקב.

מתוך כנס ה-CSS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה