משפחה

לבדיקות סקר ממוגרפיה השפעה קטנה על שיעור ממאירויות מתקדמות (BMJ)

בדיקות סקר ממוגרפיה לאורך תקופה של 24 שנים בקרב נשים בגילאי 50-74 שנים השפיעו מעט מאוד על הפחתת שיעורי סרטן שד מתקדם או תמותה עקב סרטן שד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מהולנד, אשר פורסמו בכתב העת BMJ. עם זאת, בדיקות הסקר הביאו לעליה דרמטית בשיעורי אבחנת סרטן שד בשלב מוקדם, הן מסוג DCIS (Ductal Carcinoma In Situ) והן במחלה בשלב I, דבר שהוביל לעליה בשיעורי אבחנת-יתר.

במסגרת המחקר מבוסס-אוכלוסיה, החוקרים בחנו נשים הולנדיות בכל הגילאים, שהשלימו בדיקות סקר ממוגרפיה בין השנים 1989-2012. הם בחנו את שיעורי ההיארעות המתוקנים לגיל וספציפיים לשלב הגידול בשנים אלו.

החוקרים מדווחים כי היארעות ממאירויות שד בשלב II עד IV בנשים בגילאי 50 שנים ומעלה עמדה על 168 מקרים ל-100,000 נשים בשנת 1989 ועל 166מקרים ל-100,000 נשים בשנת 2012. לאחר הסרת הטיה אפשרית עקב שיפור הישרדותי משנית לאבחנה מוקדמת (Lead Time), היקף אבחנת-יתר עמד על 32% בנשים שהשלימו בדיקות סקר בשנים 2010-2012, כמו גם אבחנת-יתר של 59% מהגידולים שזוהו בבדיקות סקר.

נשים בגילאי 70-74 שנים היו מועדות במיוחד לאבחנת-יתר. בקבוצת גיל זו, היקף אבחנת-יתר של ממאירויות בשלב I היה גדול כפליים, בהשוואה לנשים בגילאי 50-69 שנים.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם נתונים קודמים שדיווחו כי החלפת ממוגרפיה מסורתית בממוגרפיה דיגיטאלית הובילה לעליה משמעותית בנטל גידולי שד מקומיים, ללא הפחתת שיעור הממאירויות המאובחן בין בדיקות ההדמיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי תכנית בדיקות ממוגרפיה בהולנד אינה משפיעה רבות על היקף ממאירויות שד מתקדמות, עם השפעה שולית על תמותה עקב סרטן שד.  יתרה מזאת, כמחצית מהגידולים המאובחנים בעקבות בדיקות סקר מייצגים אבחנת-יתר של מחלה זו.

BMJ  2017;359:j5224

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה