משפחה

האם בנשים בעלות עודף-משקל יש מקום לבדיקות ממוגרפיה בתדירות גבוהה יותר? (מתוך כנס מטעם ה-RSNA)

בנשים בעלות עודף-משקל ייתכן צורך בבדיקות ממוגרפיה בתדירות גבוהה יותר כבדיקות סקר לסרטן שד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש משבדיה. מהמחקר עלה כי ממאירויות מזוהות בתוך שנתיים מבדיקת ממוגרפיה תקינה היו גדולות יותר בנשים עם מדד מסת גוף גבוה יותר. בקרב נשים עם ממאירויות במרווחי הזמן בין בדיקות ממוגרפיה, באלו עם מדד מסת גוף גבוה יותר תועדה פרוגנוזה גרועה יותר, בהשוואה לנשים בעלות מדד מסת גוף נמוך יותר.

מדגם המחקר כלל 2,012 נשים שהשלימו באופן סדיר בדיקות סקר ואובחנו עם סרטן שד פולשני בין 2001 עד 2008, עם המשך מעקב עד תום 2015. מבין 2,012 נשים אלו, 1,466 אובחנו עם ממאירות בבדיקת הסקר ו-546 אובחנו עם ממאירות במרווח הזמן בין בדיקות הסקר.

גידולים גדולים (מעל 2 ס”מ) זוהו ב-23% מהנשים הללו; 19% מהגידולים שזוהו בבדיקות הסקר ו-34% מהגידולים שזוהו במרווח הזמן בין בדיקות הסקר היו בגודל של מעל 2 ס”מ.

מניתוח רב-משתני עלה כי מדד מסת גוף של מעל 25 לווה בסיכון מוגבר פי 1.5 לגידול גדול שזוהה בבדיקת הסקר וסיכון מוגבר פי שתיים בגידולים שזוהו במרווחי הזמן בין בדיקות הסקר. בקרב נשים עם אבחנה של גידולים במרווח הזמן בין בדיקות סקר, מדד מסת גוף גבוה לווה בסיכון מוגבר להתקדמות סרטן שד וסוג מולקולארי אגרסיבי יותר.

החוקרים כותבים כי חשוב מאוד לעודד נשים עם מדד מסת גוף גבוה להקפיד על בדיקות ממוגרפיה ומוסיפים כי מדד מסת גוף גבוה עשוי להיות מדד שאינו זוכה להתייחסות מספקת בניסוח תכניות סקירה פרטניות.

מתוך כנס מטעם ה- Radiological Society of North America

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה