משפחה

יתרון הישרדותי לטיפול מוקדם במעכבי אלדוסטרון לאחר STEMI (מתוך כנס ה-ESC)

טיפול באנטגוניסטים לאלדוסטרון החל משלושה ימים לאחר אוטם לבבי חד עם עליות מקטע ST, בשילוב עם טיפול סטנדרטי, מביא להפחתת הסיכון לתמותה במהלך שבעת החודשים הבאים בהיקף של מעל 70%, כך עולה מניתוח תוצאות משני מחקרים אקראיים-מבוקרים בנושא, שהוצג במהלך כנס ה-ESC (European Society of Cardiology Congress).

החוקרים אספו נתונים אודות אוכלוסית חולי STEMI במחקר ALBATROSS, שבחן טיפול ב-Spironolactone (אלדקטון) במינון 25 מ”ג/יום לאוטם לבבי חד וממחקר REMINDER שבחן טיפול מוקדם ב-Eplerenone (אינספרה) במינון 25-50 מ”ג/יום בחולים עם STEMI, ללא אי-ספיקת לב או הפרעה בתפקוד חדר שמאל. המחקר הנוכחי כלל 1,118 חולים עם STEMI שחולקו באקראי לטיפול באנטגוניסטים לקולטן למינרלוקורטיקואיד, Spironolactone או Eplerenone, ו-1,123 חולים שחולקו לקבוצת פלסבו.

החוקרים מדווחים כי לא הצליחו לזהות תועלת קלינית לטיפול ב-Spironolactone באוכלוסיה המעורבת במחקר ALBATROSS, בעוד שבמחקר REMINDER נמצא כי ל-Eplerenone תועלת כזו, אך זאת בניתוח התוצא העיקרי שכלל סמנים בדם ביחד עם אירועים קליניים. שני המחקרים לא היו בעלי עוצמה סטטיסטית לקביעת מסקנות ברורות אודות התוצאות הקליניות.

עם זאת, בניתוח הנתונים המשולב, בחולים שטופלו באנטגוניסטים לקולטן למינרלוקורטיקואידים תועדו שיעורי תמותה של 0.4% לאחר חציון מעקב של 190 ימים, בהשוואה ל-1.6% בקבוצת הפלסבו.

על-בסיס מחקרים קודמים, החוקרים סבורים כי Eplerenone ספציפי יותר לקולטן למינרלוקורטיקואידים ולכן במחקרים אחרים לפחות, תועדו פחות תופעות לוואי עם טיפול זה. עם זאת, מניתוח הנתונים הנוכחי עולה כי התועלת ההישרדותית בחולי STEMI הינה תוצאה של כלל משפחת אנטגוניסטים לקולטן למינרלוקורטיקואידים.

החוקרים כותבים כי סביר להניח כי התועלת של תרופות אלו נובעת בעיקר מהפחתת פיברוזיס שריר הלב לאחר אוטם לבבי, הפחתת סיכון לשינויים מבניים ורימודלינג חשמלי. מחקרים בעכברים הוכיחו כי טיפול בתרופות אלו מלווה בהאצת תהליך החלמת שריר הלב והפחתת הצלקת המקומית.

מתוך כנס ה-ESC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה