משפחה

השוואת בדיקות אנטומיות אל מול בדיקות פונקציונאליות להערכת חולים עם חשד למחלת עורקים כלילית (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי בחולים יציבים המשלימים הערכה ראשונית בחשד למחלת עורקים כלילית, בדיקת CCTA (Coronary Computed Tomography Angiography) לוותה בשימוש נרחב יותר בסטטינים, אספירין ופרוצדורות פולשניות, לצד עלות גבוהה יותר, בהשוואה לבדיקות פונקציונאליות. יתרה מזאת, CCTA לוותה בסיכון נמוך יותר לאוטם לבבי, אך סיכון דומה לתמותה מכל-סיבה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין הבדיקה הלא-פולשנית הראשונית המבוצעת להערכת חולים עם חשד למחלת עורקים כלילית יציבה. הם התמקדו בחולים במאגר ארצי בדנמרק, שהשלימו הערכה לבבית לא-פולשנית באמצעות CCTA או בדיקה פונקציונאלית (מבחן מאמץ או מיפוי לב) בין השנים 2009-2015.

מדגם המחקר כלל 86,705 חולים שהשלימו בדיקה פונקציונאלית (53,744 חולים, גיל ממוצע של 57.4 שנים) או CCTA (32,961 חולים, גיל ממוצע של 57.4 שנים) והיו במעקב לאורך חציון של 3.6 שנים.

בהשוואה לבדיקות פונקציונאליות, החוקרים זיהו שימוש נרחב יותר בסטטינים (15.9% לעומת 9.1%), אספירין (12.7% לעומת 8.5%), אנגיוגרפיה כלילית (14.7% לעומת 10.1%) והתערבות כלילית מילעורית (3.8% לעומת 2.1%) לאחר CCTA. העלות הממוצעת של הבדיקות שבוצעו לאחר הבדיקה הראשונית, בדיקות פולשניות וטיפול תרופתי היו גבוהות יותר לאחר CCTA (995% לעומת 718$).

בניתוח לא-מתוקן שיעורי התמותה (2.1% לעומת 4.0%) ושיעור אשפוזים בשל אוטם לבבי (0.8% לעומת 1.5%) היו נמוכים יותר לאחר CCTA, בהשוואה לבדיקות פונקציונאליות. עם זאת, לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, בדיקת CCTA לוותה בשיעורים דומים של תמותה מכל-סיבה, אך סיכון נמוך יותר לאוטם לבבי (יחס סיכון של 0.71).

J Am Coll Cardiol. 2017;69(14) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה