משפחה

עליה בסיכון לבבי-כלייתי עם עליה קטנה בריכוז קריאטינין לאחר חסימת ציר רנין-אנגיוטנסין (BMJ)

עליה בריכוז קריאטינין לאחר התחלת טיפול בחסמי ציר רנין-אנגיוטנסין מלווה בעליה בסיכון לבבי-כלייתי בטווח הארוך, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת BMJ.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר והסיכון לירידה פתאומית בתפקוד הכלייתי לאחר התחלת טיפול במעכבי ACE (Angiotensin Converting Enzyme) ו-ARB (Angiotensin Receptor Blocker), ההנחיות ממליצות על ניטור ריכוז קריאטינין והפסקת טיפול במקרה וריכוז קריאטינין עולה ב-30% ומעלה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 122,363 חולים משני מאגרי נתונים, במטרה לקבוע את הסיכון הלבבי-כלייתי על-רקע עם עליה בדרגה שונה בריכוז קריאטינין לאחר התחלת טיפול במעכבי ACE או ARB.

במרבית החולים (98.3%) תועדה עליה של פחות מ-30%, אך ב-1.7% תועדה עליה של 30% ומעלה. בקבוצת החולים עם עליית קריאטינין של 30% ומעלה תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים, או מחלת כליות כרונית בדרגה בינונית-עד-חמורה, אוטם לבבי קודם, אי-ספיקת לב, הפרעות קצב לב, או מחלת עורקים היקפית. בחולים אלו תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפול במשתני לולאה או משתנים משמרי-אשלגן.

בהשוואה לעליה קטנה יותר, עליית קריאטינין של 30% ומעלה לוותה בעליה של פי 3.43 בהיארעות מחלת כליות בשלב סופני, היארעות גבוהה יותר ב-46% של אוטם שריר הלב ועליה של 37% בהיארעות אי-ספיקת לב, עם היארעות גבוהה יותר ב-84% של תמותה.

הסיכונים היו הרבה יותר גדולים במהלך השנה הראשונה לטיפול, לאחר מכן חלה ירידה משמעותית בכל תוצאי הסיום.

החוקרים זיהו קשר ברור בין דרגת העליה בריכוז קריאטינין והסיכון לסיבוכים כלייתיים-לבביים בקרב חולים עם עליה של 10-19% בקריאטינין עד אלו עם עליה של 40% ומעלה למחלת כליות בשלב סופני, אוטם שריר הלב, אי-ספיקת לב ותמותה.

לא ברור אם העליה בריכוז קריאטינין לאחר התחלת הטיפול התרופתי נובעת מתהליכים פתופיזיולוגיים המייצגים סמן לסיכון מוגבר או אם מדובר בקשר סיבתי ישיר בין תפקוד כלייתי ירוד וסיבוכים.

מאחר ומדובר במחקר תצפיית, לא ניתן לקבוע סיבתיות. ישנן מגבלות רבות הקשורות בנתונים תצפיתיים למשל, לא ניתן לקבוע מדוע החולים החלו בטיפול במעכבי ACE או ARB דבר העשוי להשפיע מאוד על הפרוגנוזה.

BMJ 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה