משפחה

חומצות שומן משמן דגים בהיריון והסיכון לצפצופים ואסתמה בצאצאים (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש בטרימסטר השלישי להיריון מובילים להפחתת הסיכון האבסולוטי לצפצופים ממושכים או אסתמה וזיהומים בדרכי נשימה תחתונות בצאצאים בהיקף של כ-7 נקודות אחוז.

במסגרת המחקר חולקו באקראי 736 נשים הרות בשבוע 24 להיריון, לטיפול ב-2.4 גרם של חומצות שומן אומגה-שלוש (שמן דגים) או פלסבו (שמן זית) בכל יום. הילדים שלהן היוו את מדגם COPSAC2010 (Copenhagen Prospective Studies on Asthma in Childhood2010) והיו במעקב פרוספקטיבי עם הערכה נרחבת. החוקרים והמשתתפים לא היו מודעים לקבוצה בה נכללו במהלך המעקב בשלוש השנים הראשונות לחיי הילדים, לאחר מכן נמשך מעקב במשך שנתיים במהלכם רק החוקרים לא היו מודעים לקבוצת המחקר.

תוצא הסיום העיקרי הוגדר כצפצופים ממושכים או אסתמה, ותוצאי סיום משניים כללו זיהומים בדרכי נשימה תחתונות, התלקחויות אסתמה, אקזמה וריגוש אלרגי.

695 ילדים נכללו במחקר ו-95.5% השלימו את שלוש שנות המעקב כפל-סמיות. הסיכון לצפצופים ממושכים או אסתמה בקבוצת הטיפול עמד על 16.9%, בהשוואה ל-23.7% בקבוצת הביקורת (יחס סיכון של 0.69), מקביל לירידה יחסית של 30.7%. מניתוח לפי-תתי-קבוצות עלה כי ההשפעה הבולטת ביותר הינה בילדים לנשים בהן רמות EPA ו-DHA בדם היו בשליש התחתון בעת ההקצאה האקראית: 17.5% לעומת 34.1% (יחס סיכון של 0.46).

מהערכת התוצאים המשניים עלה כי תוספי שמן דגים לוו בסיכון מופחת לזיהומים בדרכי נשימה תחתונות (31.7% לעומת 39.1%, יחס  סיכון של 0.75), אך לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין התוספים ובין התלקחויות אסתמה, אקזמה, או ריגוש אלרגי.

N Engl J Med 2016; 375:2530-2539

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה