נייר עמדה חדש בנושא הטיפול בהשמנה (Endocr Pract)

בנייר עמדה חדש מטעם ה-AACE (American Association of Clinical Endocrinologists) ו-ACE (American College of Endocrinology) מוצג מונח חדש להשמנה ABCD (Adiposity Based Chronic Disease). נייר העמדה החדש פורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Endocrine Practice ומגדיר מחדש את ההיבט הרפואי של השמנה, תוך דגש על ההשפעות הפתופזיוילוגיות של עודף משקל.

מרכיב Adiposity-Based של ABCD מצביע על אבנורמליות במסה, פיזור ו/או תפקוד רקמת שומן, בעוד שמרכיב Chronic Disease מדגיש את הסיבוכים הנלווים דוגמת יתר לחץ דםם, סוכרת ודום נשימה, המעלים את התחלואה והתמותה.

בחירת גישת ABCD לניהול השמנה מתמקד במניעה במספר רמות. נושא מניעה ראשונית, שניונית ושלישונית מוכר היטב, אך יש גם מניעה עוד טרם זיהוי סיכון באוכלוסיה. יש גם את נושא מניעה רביעונית, הנוגע למניעת טיפול-יתר במחלה, כאשר טיפולים וניתוחים עלולים לחשוף לסיכון מיותר במידה ואינם נדרשים באופן מוחלט. במקרים אלו, שינויי אורחות חיים עשויים למנוע טיפול-יתר וסיבוכים יאטרוגניים.

הכותבים מאמצים גם גישה מאומצת ומרוכזת בנושא מדיניות הבריאות ואג’נדה הכוללת תגמולים עבור רפואה מובנית לשינוי אורחות חים.

לדברי המומחים, יש מקום לפתח את הטכנולוגיה הנדרשת על-מנת לקבוע ערכים תקינים, כולל מחקרים נוספים אודות כלים ספציפיים לכימות אבנורמליות במסה, פיזור ותפקוד שומן. עם זאת, אחד המכשולים העיקריים של מונח ABCD הוא זיהוי מדדים/סמנים מתאימים המשקפים את ההשפעות של השמנה על הבריאות.

הכותבים מדגישים כי מדד מסת גוף משחק עדיין תפקיד חשוב, אך כי בכדי להיאבק במחלה מורכבת זו, על הצוותים הרפואיים לשלב תפישה חדשה לניהול החולים, הלוקחת בחשבון נתונים מעבר למדד מסת הגוף. אימוץ המונח החדש הינו צעד בכיוון זה.

Endocr Pract. Published online December 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה