משפחה

הערכת התועלת של מחשבונים לחיזוי הסיכון לאי-ספיקת לב (JAMA Cardiology)

מודלים לניבוי תמותה עקב אי-ספיקת לב נמצאו מדויקים בהערכות ברמת האוכלוסיה, אך אינם מהימנים בהערכת הסיכון של החולה הפרטני, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות למעלה מ-10,000 חולי אי-ספיקת לב אמבולטוריים בשלוש מערכות בריאות ומצאו כי מדד C Statistic לניבוי הסבירות לתמותה בתוך שנה אחת עמד על 0.66 במחשבוני סיכון לפי מודל SHFM (Seattle Heart Failure Model) ו-0.69 במודל MAGGIC (Meta-Analysis Global Group in Chronic Heart Failure).

עם זאת, ברמת הפרט, שני המודלים לא היו עדיפים על הטלת מטבע.

מודל SHFM ניבא כי הסיכוי לתמותה בשנה הקרובה עולה על 50% בשמונה מבין 1,661 חולים שהלכו לעולמם (רגישות לתמותה לאחר שנה אחת עמדה על 0.5%) וחמישה מבין אלו ששרדו לפחות שנה אחת (ערך מנבא חיובי של 61.5%).

מודל MAGGIC ניבא כי קיים סיכוי של למעלה מ-50% לתמותה בתוך שנה אחת ב-52 מבין 1,661 חולים שהלכו לעולמם (רגישות של 3.1%) וב-63 חולים ששרדו לפחות שנה אחת (ערך מנבא חיובי של 45.2%).

בעוד שמודל SHFM העריך כי ל-77.8% מהחולים סיכוי של פחות מ-15% לתמותה לאחר שנה אחת, קרוב לשני שליש ממקרי התמותה תועדו בקבוצה זו. מחשבון הסיכון MAGGIC גם העריך כי הסיכוי נמוך מ-25% לתמותה בתוך שנה אחת במרבית החולים שהלכו לעולמם באותה נקודת זמן.

החוקרים כותבים כי מודלי סיכון אינם יכולים לזהות את מרבית החולים האמבולטוריים הצפויים למות בעתיד הקרוב.

JAMA Cardiology

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה