משפחה

תלונות גסטרואינטסינאליות נפוצות שנתיים לאחר מעקף קיבה (Br J Surg)

בחולים לאחר ניתוח לפרוסקופי RYGB (Roux-en-Y Gastric Bypass) בשל השמנת יתר חולנית לעיתים קרובות סובלים מתסמינים גסטרואינטסטינאליים עד שנתיים לאחר הניתוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת British Journal of Surgery.

החוקרים השלימו מחקר חתך שכלל את כל החולים לאחר ניתוח מעקף קיבה לפרוסקופי בין מאי עד אוקטובר 2012. הם פנו למטופלים שנתיים לאחר הניתוח במטרה להשלים שאלון בריאות GSRS (Gastrointestinal Symptom Rating Scale) ושאלון אי-סבילות למזון. התוצאות נבחנו אל מול קבוצת ביקורת של משתתפים עם השמנה חולנית.

מדגם המחקר כלל 249 חולים, שהיוו שיעורי תגובה של 93.9%. היקף הירידה הממוצעת במשקל הגוף עמד על 30.8%. מדד GSRS הממוצע היה גבוה יותר בחולים לאחר ניתוח מעקף קיבה לפרוסקופי (חציון של 2.19 לעומת 1.75 באלו שלא נותחו); ההבדל בתסמיני הפרעת עיכול היה בולט יותר. אי-סבילות למזונות ספציפיים דווחה ע”י 70.7% מהנשאלים לאחר ניתוח, עם חציון של ארבעה מוצרי מזון.

הממצאים הצביעו על קורלציה חיובית בין אי-סבילות למזון ובין מדדי GSRS. לא תוארה קורלציה בין אי-סבילות למזון או מדד GSRS ממוצע ובין הירידה במשקל, אך זוהתה קורלציה בין ירידה במשקל וכאבי בטן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שנתיים לאחר ההתערבות, חולים לאחר ניתוח מעקף קיבה בשל השמנת יתר חולנית סובלים מתסמינים גסטרואינטסינאליים יותר מביקורות שמנות. אי-סבילות למזון הינה תופעת לוואי נפוצה של ניתוח מעקף קיבה לפרוסקופי, ללא תלות בדרגת הירידה במשקל או נוכחות תסמינים אחרים.

Br J Surg. Published online December 19, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה