משפחה

האם יש להפסיק בדיקות ממוגרפיה בגיל 75? (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA)

מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA (Radiological Society of North America) עולה כי עם העליה בגיל של נשים, הדיוק של בדיקות סקר לסרטן שד על-בסיס ממוגרפיה עולה מאחר ושיעור תוצאות חיוביות-שגויות יורד וזיהוי ממאירויות עולה משמעותית. לאור ממצאים אלו, החוקרים קוראים לבחון מחדש את המלצות ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) להשלמת בדיקות הסקר כל שנתיים עד גיל 74.

החוקרים בחנו את התוצאות אודות 5.7 מיליון בדיקות ממוגרפיה מ-2.6 מיליון נשים מעל גיל 40, שנכללו במאגר American College of Radiology National Mammography Database” שהוא מאגר ממוגרפיה הגדול ביותר בארצות הברית.

מחקרים אקראיים ומבוקרים עד כה לא כללו נשים מעל גיל 75 שנים ולכן הנתונים אודות אוכלוסיה זו התבססו על מחקרים קטנים ותצפיתיים.

כאשר החוקרים סיווגו את הנשים לקבוצות גיל במרווחים של חמש שנים הם מצאו כי שיעורי אבחנת ממאירות עלו באופן פרוגרסיבי עם עליה בגיל. הם שיערו כי בדיקות הסקר צפויות להיות דומות ביעילותן בנשים צעירות ובנשים מבוגרות יותר והופתעו כי בדיקות הסקר הובילו לתוצאות טובות יותר עם העליה בגיל.

על-בסיס ממצאים אלו החוקרים קבעו כי על רופאים להמשיך ולהמליץ על בדיקות ממוגרפיה בנשים מעל גיל 75. לדבריהם לא מדובר בהחלטת מדיניות וכי לנשים יש את הזכות להשלים בדיקות ממוגרפיה במידה ויש לכך הצדקה רפואית.

מהממצאים עולה כי אין סף גיל ברור לקביעת מועד הפסקת השלמת בדיקות סקר בנשים ונראה כי הקביעה הנוכחית של הפסקת בדיקות סקר בגיל 75 שנים מבוססת על סף שרירותי. לדבריהם, ההחלטה על הפסקת בדיקות ממוגרפיה צריכה להתבסס על נתוני המטופלת, מחלות רקע ומצב רפואי, ולא על-בסיס סף גיל אקראי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-RSNA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה