משפחה

נטילה באופן מודע של טיפול דמה עשויה להקל על כאבים כרוניים בגב תחתון (Pain)

בחולים הסובלים  מכאבי גב תחתון כרוניים הנוטלים באופן מודע טיפול דמה (פלסבו) תתכן הקלה בכאבים ובמוגבלות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Pain.

במסגרת המחקר, 42 משתתפים התבקשו ליטול במשך שלושה שבועות רק את הטיפול הקבוע שלהם (קבוצת ביקורת, גיל ממוצע של 44.1 שנים) ו-41 משתתפים התבקשו לכלול גם טבליות פלסבו פעמיים ביום (קבוצת פלסבו, גיל ממוצע של 44.4 שנים).

קפסולות הפלסבו מולאו בצלולוז, מרכיב אינבו נפוץ בתרופות. הטיפול הקבוע הקודם כלל נטילת תרופות קודמות להקלה על כאבי גב תחתון, דוגמת נוגדי-דלקת שאינם סטרואידים או אקמול.

התוצא העיקרי המשולב כלל משלב של מדד חומרה לפי שלושה מדדים, להערכת כאב מקסימאלי, מינימאלי ורגיל. תוצא עיקרי משולב נוסף כלל הפרעה בתפקוד הגב, כפי שנקבע לפי שאלון Roland-Morris Questionnaire.

לאחר שלושה שבועות, בקבוצת הפלסבו תועדה ירידה גדולה יותר במדד הכאב המשולב בקבוצת הפלסבו, בהשוואה לקבוצת הביקורת (שינוי מתחילת המחקר של 28% לעומת 5%, בהתאמה, p<0.001).

החוקרים מדווחים כי ירידה בכאב בהיקף של 27.9% הקבילה לדירוג קליני של “שיפור רב” וירידה של 30% הומלצה כעדות למשמעות קלינית.

מדדי כאב מקסימאלי וכאב רגיל ירדו ב-30% בקבוצת הפלסבו. באשר לכאב מינימאלי, המדדים למעשה עלו בקבוצת הביקורת. בנוסף, בקבוצת הפלסבו תועדה ירידה של 29% במוגבלות על-רקע כאב, בהשוואה לירידה של 0.2% בקבוצת הביקורת.

כאשר נשאלו אודות טבליות הפלסבו, 30 מבין 33 המשיבים ציינו כי הטיפול לא כלל מרכיב פעיל, עדות כי הם הבינו כי נטלו פלסבו. מעניין לציין כי 21 מאלו דיווחו בתחילת המחקר כי היו סקפטיים או האמינו רק במעט כי תהיה תועלת לפלסבו.

בתום שלושת השבועות הראשונים, 30 משתתפים בקבוצת הביקורת הסכימו לחצות לקבוצה השניה לנטילת הפלסבו. בתום שלושה שבועות נוספים, החוקרים זיהו ירידה מאוד משמעותית בכל המדדים שנבחנו בקבוצה זו.

ממצאי המחקר מעידים כי נטילה באופן מודע של טבליות פלסבו עשויה להשפיע לטובה על מדדי כאב ומוגבלות בחולים הסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים. זהו המחקר הראשון שהדגים תועלת קלינית אפשרית לטיפול זה באוכלוסיית חולים זו. עם זאת, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא.

Pain. Published online October 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה