משפחה

חשיבות נסיון המצנתר בתוצאות לאחר התערבות מילעורית בעורק כלילי ראשי שמאלי (JACC Cardiovasc Interv)

מנתונים חדשים עולה כי התערבות כלילית מילעורית של העורק השמאלי הראשי, המבוצעת ע”י קרדיולוגים התערבותיים עם נסיון נרחב יותר, מלווה בתוצאות קליניות טובות יותר עד שלוש שנים לאחר הפעולה, בהשוואה לתוצאות במקרים הפעולה מבוצעת ע”י קרדיולוגים פחות מנוסים. ממצאים אלו נותרו על כנם ללא תלות בשאלה אם הפרוצדורה כללה נגע פרוקסימאלי או נגע דיסטאלי בפיצול העורק, הצבת תומכן אחד או שניים, או שימוש באולטרה-סאונד תוך-כלי.

המחקר כלל חולים שהשלימו התערבות כלילית של העורק הכלילי השמאלי הראשי במרכז יחיד, להערכת התוצאות בהתאם לנסיון המטפל והשפעת נפח פרוצדורות המערבות את העורק השמאלי הראשי (נפח גבוה הוגדר בנוכחות לפחות 15 התערבויות בעורק השמאלי הראשי בשנה, במהלך לפחות שלוש שנים עוקבות).

בתקופה שבין ינואר 2004 ועד דצמבר 2011 השלימו 1,948 חולים התערבות כלילית של העורק השמאלי הראשי ע”י 25 קרדיולוגים. מבין אלו, שבעה קרדיולוגים (28%) היו מנוסים ו-18 (72%) היו פחות מנוסים (מספר התערבויות ממוצע של 12 בשנה). התערבות מילעורית של העורק השמאלי הראשי בוצעה ב-1,422 חולים (73%) ע”י קרדיולוגים מנוסים וב-526 חולים (27%) ע”י קרדיולוגים פחות מנוסים. חולים שטופלו ע”י קרדיולוגים מנוסים אובחנו עם מחלת עורקים כלילית נרחבת ומורכבת יותר.

יחס הסיכון לתמותה לבבית היה נמוך יותר בחולים שטופלו ע”י קרדיולוגים מנוסים, הן לאחר 30 ימים והן לאחר שלוש שנים. ההבדל השתפר כאשר שילבו את נסיון הרופאים במודל סיכונים שכלל מדד SYNTAX (Synergy Between PCI With Taxus and Cardiac Surgery) או מדד SYNTAX Score II.

החוקרים לא זיהו אינטראקציה מובהקת בין נסיון המטפל ובין נגע דיסטאלי באזור פיצול העורק השמאלי הראשי, הכנסת שני תומכנים לאזור הפיצול ושימוש באולטרה-סאונד תוך-כלי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים לאחר התערבות בעורק שמאלי ראשי, שבוצעה ע”י קרדיולוגים בעלי נסיון רב, התוצאות היו טובות יותר בטווח הקצר ובטווח הארוך. לנסיון הרופאים חשיבות רבה בהתערבויות אלו.

JACC Cardiovasc Interv 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה