משפחה

מודל חדש מסייע בחיזוי הסיכון לבצקת ממארת לאחר אירוע מוחי (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN)

מספר מאפיינים קליניים והדמייתיים מבדיקות CT (Computed Tomography) שהושלמה בתוך 24 שעות מאירוע מוחי איסכמי מסייעים בחיזוי הסיכון לבצקת ממארת, העשויה להיות קטלנית (PLME או Potentially Lehtal Malignant Edema), כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association.

החוקרים זיהו 222 חולים עם אירוע מוחי איסכמי, שפנו לבית חולים במיזורי בין השנים 2006-2015 באבחנה של בדצקת מוחית. בכל המקרים נקבעה אבחנה של אירוע מוחי של המערכת הקדמית עם מדד NIHSS של 8 ומעלה, והושלמה בדיקת CT בתוך 24 שעות מהופעת התסמינים.

73 מהחולים פיתחו PLME, כולל 50 חולים שהלכו לעולמם עקב בצקת מוחית ו-20 חולים לאחר ניתוח קרניוטומיה ששרדו. חציון גיל המטופלים עמד על 68 שנים, 60% היו נשים וחציון מדד NIHSS היה 18.

לאחר תקנון רב-משתני, גורמים שנקשרו באופן משמעותי עם PLME כללו רמות סוכר בדם (יחס סיכויים של 1.005, p=0.016), אירוע מוחי קודם (יחס סיכויים של 0.495, p=0.01); העדר התערבות אקוטית, כולל tPA או תרומבקטומי (יחס סיכויים של 1.940, p=0.048), דחיקת קו אמצע (יחס סיכויים של 1.29, p<0.005) ומחיקת הציסטרנה (יחס סיכויים של 5.273, p=0.059).

על-בסיס הנתונים מהמודל, החוקרים פיתחו מדד חיזוי סיכון, עם ניקוד של כל גורם סיכון, כאשר למדד של מעל 7 נקודות לווה ערך מנבא חיובי של 90%.

החוקרים כותבים כי למרות שישנם מספר מדדים אחרים לניבוי סיכון, המודל החדש הינו כלי שימושי בתנאים בהם בדיקת MRI אינה זמינה. מבין מעט מדדי הסיכון בספרות הרפואית, חלק מבוססים על נתוני בדיקות MRI, אך אינם בהכרח ניתנים להכללה במרכזים רבים ברחבי ארצות הברית בהם אין גישה לאמצעים אלו. אחרים התבססו על מדדים בתוך שש שעות מהופעת התסמינים, אך אינם תקפים לכ-50% מהחולים המתייצגים בתמונה של אירוע מוחי.

החוקרים מקווים כי המדד החדש יסייע בניהול החולים ותהליכי קבלת החלטות, כמו גם בתקשורת בין אנשי צוות רפואי ובני משפחה במקרים בהם מתפתח הסיבוך החמור הנ”ל.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה