חשיבות טיפול למניעת מחלות לב וכלי דם בחולות סרטן שד (JAMA Cardiol)

תמותה עקב מחלות לב וכלי דם הינו גורם סיכון מתחרה חשוב בנשים מבוגרות עם סרטן שד בשלב מוקדם ועל-כן על רופאים להקפיד על טיפול מונע הולם לאחר אבחנת סרטן שד, כך טוענים מומחים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתאר את ההיארעות של תמותה עקב מחלות לב וכלי דם באוכלוסיית נשים עם סרטן שד בשלב מוקדם, תוך תקנון לסיכון תחרותי.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוקר-אוכלוסיה, שכלל 98,999 נשים עם אבחנה של סרטן שד בשלב מוקדם בתקופה שבין 1 באפריל, 1998, ועד 31 במרץ, 2012. הנשים היו במעקב עד תמותה או עד 31 בדצמבר, 2013. הם בחנו את הסיכון התחרותי לתמותה שאינה על-רקע מחלות לב וכלי דם.

התוצא העיקרי היה הגורם לתמותה, שסווג כסרטן שד, מחלות לב וכלי דם, ממאירויות אחרות, או גורמי תמותה שאינם על-רקע ממאירות.

מבין 98,999 נשים (גיל חציוני של 60 שנים), 21,123 נשים הלכו לעולמן במהלך המעקב. חציון הזמן עד לתמותה עמד על 4.2 שנים. סרטן שד זוהה כגורם הנפוץ ביותר לתמותה (10,550 מקרי תמותה, 49.9%), כאשר 3,444 מקרי תמותה יוחסו למחלות לב וכלי דם (16.3%). תמותה קרדיווסקולארית לא הייתה נפוצה בנשים מתחת לגיל 66 שנים ללא מחלה קרדיווסקולארית קודמת, סוכרת, או יתר לחץ דם. בקרב נשים בגילאי 66 שנים ומעלה, הסיכון לתמותה עקב סרטן שד ותמותה קרדיווסקולארית לאחר עשר שנים עמד על 11.9% ו-7.6%, בהתאמה.

בקרב נשים עם מחלה קרדיווסקולארית קודמת, הסיכון לתמותה עקב סרטן שד ומחלה קרדיווסקולארית היה דומה בחמש השנים הראשונות, כאשר לאחר מכן התמותה עקב מחלות לב וכלי דם הייתה נפוצה יותר (היארעות מצטברת לאחר עשר שנים של 14.6% עקב סרטן שד לעומת 16.9% עקב מחלות לב וכלי דם).

בנשים בגילאי 66 שנים ומעלה ששרדו חמש שנים ויותר לאחר אבחנת סרטן שד, מחלה קרדיווסקולארית הייתה נפוצה יותר מסרטן שד כגורם המוביל לתמותה עשר שנים לאחר האבחנה, כאשר ההיארעות המצטברת של כל אחד מאלו עמדה על 5%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תמותה קרדיווסקולארית הינה סיכון תחרותי חשוב בנשים מבוגרות עם סרטן שד בשלב מוקדם. ממצאי המחקר מחייבים הקפדה על טיפול למניעת מחלות לב וכלי דם לאחר אבחנת סרטן שד.

JAMA Cardiol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה