מדוע חולים רבים עם אירוע מוחי איסכמי אינם מטופל ב-tPA? (מתוך Neurology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי כרבע מהחולים העשויים להתאים לטיפול תרומבוליטי בשל אירוע מוחי איסכמי אינם מקבלים את הטיפול, כאשר חלק מהגורמים לכך הם הפיכים.

החוקרים התבססו על נתוני GWTG-Stroke (Get With The Guidelines), מאגר ארצי שהחל בשנת 2003 וכולל כת למעלה מ-2.5 מיליון רשומות רפואיות מ-1800 בתי חולים ברחבי המדינה. מבין 177,719 חולים שהגיעו בתוך שעתיים מהופעת אירוע מוחי וענו על כל קריטריוני ההכללה האחרים, ב-116,021 (65%) היה תיעוד התווית-נגד או אזהרה למתן tPA.

הסיבה הכי נפוצה לאי-מתן הטיפול התרומבוליטי הייתה תסמינים קלים או תסמינים שהשתפרו במהירות (51%). עם זאת, מחקרים רבים מצאו כי עד שליש מהחולים עם תסמינים קלים של אירוע מוחי צפויים לתוצאות גרועות בטווח הארוך.

גורמים נפוצים אחרים לאי-מתן הטיפול כללו גיל מתקדם (7%), סירוב החולה או בני משפחתו (6%), ממצאים בבדיקות הדמיה שהצביעו על אוטם מג’ורי, דימום תוך-מוחי, או דימום תת-עכבישי (6%) וספירת טסיות נמוכה מ-100,000, זמן תרומבופלסטין מעל 40 שניות, INR של מעל 1.7, או הפרעת דמם (5%).

החוקרים הציגו את תוצאות הטיפול ב-tPA לאחר מספר תקנונים למאפייני החולים, כולל גיל, מין, גזע והיסטוריה רפואית; מאפייני הגעה לטיפול רפואי, כלל מרווח הזמן ואם הגיע באמצעות שירותי רפואה דחופה; ומשתנים הקשורים בבית החולים.

לאחר תקנון, באלו עם נתוני NIHSS, החוקרים מצאו כי הסיכוי לטיפול ב-tPA היה נמוך יותר בקרב שחורים בהשוואה ללבנים (יחס סיכויים של 1.26), כמו גם אלו ממוצא אחר (יחס סיכויים של 1.17). בהיקף קטן יותר, בנשים תועד סיכוי נמוך יותר לקבלת הטיפול הרפואי (יחס סיכויים של 1.08) וגם בקשישים הסיכוי לטיפול היה נמוך יותר (יחס סיכויים של 1.13 באלו מעל גיל 70, לכל עליה של 5 שנים בגיל) למרות העדר התווית-נגד מתועדת.

מספר גורמים אחרים הקשורים במטופל נקשרו עם שיעור נמוך יותר של טיפול ב-tPA היצרות עורקי תרדמה, מחלת כלי דם היקפית, סוכרת, מחלת עורקים כלילית/אוטם שריר הלב, אירוע מוחי/אירוע איסכמי חולף קודם, נוכחות מסתם לב תותב.  הגעה לבית החולים מעבר לשעות הפעילות, הגעה למעלה משעתיים לאחר הופעת התסמינים והגעה שלא באמצעות שירותי רפואה דחופה גם כן הפחיתו את הסיכוי לקבלת הטיפול.

גורמים הקשורים בבית החולים שנקשרו עם סיכוי מופחת לקבלת הטיפול כללו אי-תיעוד שגרתי של מדד NIHSS, נפח קטן של אירועים מוחיים בכל שנה ומרכז שאינו מרכז ראשוני לטיפול באירועים מוחיים המוכר ע”י ה-Joint Commission.  גורם חשוב נוסף שנקשר עם שיעור גבוה יותר של טיפולי tPA הוא מהירות השלמת בדיקת CT.

Neurology, September 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

  • משטר טיפול הכולל Blinatumomab עשוי לשפר הישרדות בחולי לויקמיה (N Engl J Med)

    משטר טיפול הכולל Blinatumomab עשוי לשפר הישרדות בחולי לויקמיה (N Engl J Med)

    הוספת Blinatumomab (בלינסייטו) לטיפול כימותרפי מיצוק סטנדרטי הובילה להארכת ההישרדות הכוללת של מבוגרים ללא עדות לשארית מחלה מינימאלית עם אבחנה של B-Cell Precursor Acute Lymphoblastic Leukemia, כך עולה מתוצאות מחקר חדש בשלב 3 שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. ברקע למחקר מסבירים המומחים כי Blinatumomab מכוון ל-CD19 על תאי B ומאושר כיום לשימוש […]

  • החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    החשיבות הפרוגנוסטית של סרקופניה בחולים עם לימפומה (Leuk Lymphoma)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Leukemia and Lymphoma עולה כי סרקופניה הינה סמן פרוגנוסטי שלילי בחולים עם לימפומה ומלווה בשיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-התקדמות מחלה ובשיעורי הישרדות כוללים נמוכים יותר בחולים לאחר השתלת מח עצם ובגברים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן עדויות סותרות אודות הקשר בין סרקופניה ולימפומה. כעת הם ביקשו לבחון את […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה