המלצה להימנע מבדיקת MRI עם גדוליניום בנשים הרות? (JAMA)

בנשים המיועדות להשלמת בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) במהלך הטרימסטר הראשון להיריון אין עליה בסיכון לנזקים לעובר. עם זאת, השלמת בדיקת ההדמיה עם גדוליניום בכל נקודת זמן במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר למגוון סיבוכים רפואיים בילדים קטנים, כולל מחלות ריאומטלוגיות, דלקתיות או עוריות, לצד עליה בסיכון לתמותת עובר ויילוד.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות אודות למעלה מ-1.4 מיליון לידות של נשים באונטריו, כולל כל הלידות של הריונות שארכו לפחות 21 שבועות. שיעור בדיקות ההדמיה בתהודה מגנטית עמד על 3.97 ל-1,000 הריונות.

הסיכון היחסי ללידת מת או תמותת יילוד עמד על 1.68 באימהות לאחר בדיקת MRI, המשמעות היא הבדל מתוקן בסיכון של 4.7 ל-1,000 שנות-אדם. מנגד, באימהות שהשלימו את בדיקת ההדמיה עם גדוליניום תועד סיכון יחסי של 3.70 ללידת מת ותמותת יילוד, שתורגם להבדל מתוקן בסיכון של 47.5 ל-1,000 הריונות. חשיפה לגדוליניום לא לוותה בסיכון מוגבר למומים מולדים.

כאשר החוקרים ערכו השוואה בין MRI  עם גדוליניום וללא גדוליניום, הסיכון היחסי למחלות ריאומטלוגיות, דלקתיות או עוריות עמד על 1.6, עם הבדל בסיכון מתוקן של 45.3 ל-1000 שנות-אדם.

החוקרים כותבים כי לא ניתן לקבוע בוודאות כי התוצאים משקפים את החשיפה לגדוליניום והם מודעים לכך שלמחקר אין עוצמה מספקת לזיהוי תוצאים לא-נפוצים.

JAMA. 2016;316:952-961.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה