משפחה

מחקר נוסף מדגים השפעה חיובית של פעילות גופנית ודיאטה ים תיכונית על הסיכון לאלצהיימר (American Journal of Geriatric Psychiatry.)

מאת נעה גנזבורג, B.Sc 

מחקר חדש מצא כי לפעילות גופנית ולהתמדה בדיאטה ים תיכונית עשויה להיות השפעה על הסיכון להתפתחות אלצהיימר בקרב מטופלים הסובלים מהדרדרות קוגנטיבית מתונה (MCI), וזאת באמצעות הדמית PET. לדברי החוקרים, זיהוי גורמי סיכון הניתנים לשינוי, כמו אורחות חיים, תזונה ופעילות גופנית המשפיעים על תהליך המחלה ברמה המולקולרית, עוד בטרם התפתחות המחלה והאבחון, עשויים למנוע באופן פוטנציאלי מיליוני מקרים של אלצהיימר ברחבי העולם.

המחקר כלל 44 משתתפים שסבלו מ-MCI (20) או מ-SMI (24 משתתפים-subjective memory impairment). לדברי החוקרים, הקפדה על דיאטה ים תיכונית ופעילות גופנית הראו ממצאים נמוכים יותר של היקשרות בסריקת PETpositron emission tomography שבחנה שקיעה של פלאק עמילואיד ויצירה של גופי סיבים של חלבוני טאו (tau tangles).  משתתפים עם MCI שדיווחו על תרגול פעילות גופנית רבה רשמו מדדי PET נמוכים יותר גם כן של פלאקים עמילואידים ושל היקשרות חלבוני טאו, בעוד שהמשתתפים עם BMI גבוה הראו ממצאים הפוכים (רמות גבוהות יותר של היקשרות).  

החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין פעילות גופנית ודיאטה ים תיכונית באמצעות PET ligand הנקשר למשקעי עמילואיד וטאו (FDDNP)  באזורים הפרונטליים, פריאטליים, מדיאליים, לטרל-טמפורליים וה- posterior cingulate.  יותר ממחצית מהמשתתפות (65% ומעלה) היו נשים, וה-BMI הממוצע היה 25.5-9 (עם זאת, למעלה מ-50% בקבוצת ה-SMI היו בעלות BMI גבוה לעומת פחות מ-40% מאלו שסבלו מ-MCI).

המשתתפים והמשתתפות ענו על שאלונים שבחנו את רמת ההיענות שלהם לדיאטה הים תיכונית (באיזו תדירות צרכו דיאטה ים תיכונית) ואת רמות הפעילות הגופנית שתרגלו (מעט/הרבה, בהתאם לסטנדרט של 600 metabolic equivalent-minutes/week). הנתונים משתי הקבוצות היו דומים; החוקרים מציינים כי בקבוצת ה- MCI נרשמה היקשרות גבוהה יותר בהדמיית ה-PET. ובכל זאת, בשתי הקבוצות נראה כי הקפדה על דיאטה ים תיכונית הלכה יד ביד עם ממצאים נמוכים יותר באופן יחסי של היקשרות ב- FDDNP-PETבהשוואה למטופלים והמטופלות שלא הקפידו על דיאטה כזו. כך היה גם עם הפעילות הגופנית, כשפעילות גופנית רבה נקשרת למדדים נמוכים יותר של היקשרות ב- FDDNP-PET, אך ממצא זה, כמו גם הקשר בין רמות –BMI גבוהות למדדי היקשרות גבוהים יותר, היה תקף רק בקבוצת ה-MCI ולא בקבוצה שסבלה מבעיות זיכרון.

לדברי החוקרים, ממצאיהם מעידים על קשר מתון אך בעל משמעות בין גורמים אלה לבין רמות ההיקשרות בהדמיית ה- FDDNP-PET; ממצאים העולים בקנה אחד עם מסקנות של מחקרים מהשנים האחרונות שקבעו כי לאורח החיים ול-BMI השפעה על הסיכון לאלצהיימר ודמנציה וכי שינוי של אורחות החיים עשוי להביא לדחייה בהופעת תסמיני אלצהיימר.

Am J Geriatr Psychiatry. Published online May 13, 2016. Abstract

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה