משפחה

הערכת סימנים חיוניים לפני השחרור מבית החולים מסייעת בניבוי הפרוגנוזה של החולים (J Gen Intern Med)

במאמר שפורסם במהלך חודש אוגוסט בכתב העת Journal of General Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין סימנים חיוניים לא-יציבים בתוך 24 שעות טרם השחרור מבית החולים ובין עליה של קרוב ל-40% בסיכוי לתמותה או אשפוז חוזר בתוך 30 ימים.

החוקרים כותבים כי מדובר במחקר הראשון להערכת הקשר בין סימנים חיוניים לא-יציבים בתוך 24 שעות טרם השחרור ובין תמותה ואשפוזים חוזרים בתוך 30 ימים באוכלוסיה כללית של מבוגרים שאושפזו ממגוון סיבות.

המחקר התצפיתי כלל נתונים מהרשומות הרפואיות אודות למעלה מ-32,000 מבוגרים שאושפזו ממגוון סיבות בתקופה שבין נובמבר 2009 ועד אוקטובר 2010 בשישה בתי חולים באזור דאלאס, טקסס. החוקרים בחנו את אי-יציבות סימנים חיוניים בתוך 24 שעות טרם השחרור מבית החולים, שהוגדרו בנוכחות חום גוף של 37.8 מעלות צלזיוס ומעלה, קצב לב של 100 פעימות לב לדקה ומעלה, קצב נשימות של מעל 24 נשימות לדקה, לחץ דם סיסטולי עד 90 מ”מ כספית, או ריוויון חמצן נמוך מ-90%. הם השלימו ניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לשישה גורמים הקשורים בפרוגנוזה גרועה, כולל חומרה באשפוז, מחלות רקע וסיבוכים באשפוז.

מהתוצאות עולה כי 18.7% מהמטופלים שוחררו כאשר לפחות אחד מהסימנים החיוניים אינו מאוזן היטב. מבין אלו ללא הפרעה בסימנים החיוניים, שיעורי התמותה או אשפוז חוזר עמדו על 12.8% לאחר 30 ימים מהשחרור, בהשוואה לשיעור של 16.9% באלו עם סימן חיוני אחד לא-מאוזן, 21.2% עם שני סימנים חיוניים ו-26% באלו עם לפחות שלושה סימנים חיוניים שאינם מאוזנים.

לאחר תקנון לגורמים אחרים, באלו עם לפחות סימן חיוני אחד שאינו מאוזן תועדה עליה של 36% בסיכוי לתמותה או אשפוז חוזר, בהשוואה לאלו ללא סימנים חיוניים לא-מאוזנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.36). בהערכה נפרדת, הסיכון לתמותה נקשר באופן בולט יותר עם לפחות סימן חיוני אחד לא-מאוזן סמוך לשחרור (יחס סיכויים מתוקן של 2.36), בהשוואה לאשפוז חוזר לאחר 30 ימים (יחס סיכויים מאוזן של 1.36), בהשוואה לאלו ללא סימנים חיוניים לא-מאוזנים.

יתרה מזאת, הסיכון לתמותה או אשפוז חוזר עלה עם עליה במספר הסימנים החיוניים הלא-מאוזנים. הקשר היה בולט במיוחד עבור תמותה, עם עליה פי 2, 3 ו-4 עם על סימן חיוני נוסף שאינו מאוזן היטב בסמוך לשחרור.

החוקרים קוראים לפתח קריטריונים מבוססי-ראיות לשחרור חולים מאשפוז ולפתח התערבויות במטרה לשפר את בטיחות החולים לאחר השחרור מבית החולים.

J Gen Intern Med. Published online August 8, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה