משפחה

פער משמעותי בין דברי ההסבר של רופאים אודות סיכויי ההישרדות ובין ההבנה של מטופלים עם ממאירות מתקדמת (JAMA Onco)

בכל הנוגע להבנת סיכויי ההישרדות ואפשרויות הטיפול בחולים הנוטים למות עם ממאירות מתקדמת, קיים פער משמעותי בין מה שהרופאים מציגים למטופל ובין אופן הבנת הדברים ע”י המטופל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת JAMA Oncology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לתאר את השכיחות, המאפיינים ושיעור חוסר ההתאמה בהערכת הפרוגנוזה בין הערכות ודברי הרופאים המטפלים ובין אופן הבנת הדברים ע”י החולים.

מדובר במחקר חתך שנערך במרכזים רפואיים בניו-יורק וקליפורניה וכלל 236 חולים עם ממאירות מתקדמת ואת 38 האונקולוגים המטפלים בהם, שלקחו חלק במחקר אקראי להערכת התערבות לשיפור התקשורת הקלינית. המשתתפים גויסו בין אוגוסט 2012 ועד יוני 2014 והיו במעקב עד אוקטובר 2015.

החוקרים בחנו את חוסר ההתאמה בין האונקולוג והמטופל ע”י השוואת דירוגי החולים והאונקולוגים את סיכויי ההישרדות של החולים לאחר שנתיים. במקרים בהם הייתה חוסר התאמה בין הרופא והחולה, החוקרים קבעו אם החולים ידעו כי דעתם שונה מזו של האונקולוג כאשר ביקשו מהמטופל לענות על השאלה כיצד האונקולוג שלו העריך את סיכויי ההישרדות של המטופל בתוך שנתיים.

מבין 236 חולים, בגיל ממוצע לש 64.5 שנים, ב-161 זוגות רופא-חולה תועדה חוסר התאמה בהערכת הפרוגנוזה (68%). חוסר התאמה בהערכות הפרוגנוזה היה נפוץ יותר בחולים לא-לבנים, בהשוואה לחולים לבנים (95% לעומת 65%, p=0.03). מבין 161 החולים עם הערכה לא-תואמת לזו של האונקולוג המטפל, 144 לא היו מודעים לכך שדעתם הייתה שונה מזו של הרופא המטפל בהם, וכמעט כולם (155 מבין 161, 96%) היו אופטימיים יותר מהאונקולוג שלהם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי חוסר התאמה בהערכות ההישרדות של הרופא ושל החולה היא נפוצה, כאשר במרבית המקרים החולים אינם מודעים לכך שהערכתם שונה מזו של האונקולוגים שלהם.

JAMA Oncol. Published online July 14, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה