משפחה

הערכת תגובות לחץ דם למאמץ גופני בקרב ספורטאים אולימפיים (Am Heart J)

במאמר שפורסם בכתב העת American Heart Journal מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש במסגרתו נבחנו השינויים בלחץ הדם בזמן מאמץ גופני בקרב ספורטאי עילית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מבחן מאמץ משמש לעיתים קרובות להערכת שינויים בתפקוד הלב וכלי הדם בקרב ספורטאים בזמן מאמץ; עם זאת, אין נתונים רבים אודות השינויים בלחץ הדם בזמן מאמץ בספורטאים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להגדיר את הערכים התקינים והגבול העליון של לחץ הדם למאמץ באוכלוסיה גדולה של ספורטאי עילית.

מדגם המחקר כלל 1,876 ספורטאי עילית בריאים, עם לחץ דם תקין, בגיל ממוצע של 25 שנים. המשתתפים השלימו הערכה מקיפה, כולל מבחן מאמץ מקסימאלי על אופניים.

בזמן שיא מאמץ, לחץ הדם הסיסטולי עלה משמעותית (הבדל של 69 מ”מ כספית), בעוד שלחץ הדם הסיסטולי הדגים שינוי מינימאלי (הבדל של 1 מ”מ כספית). הטווח העליון של לחץ הדם הסיסטולי עמד על 220 מ”מ כספית בגברים ועל 200 מ”מ כספית בנשים והטווח העליון של לחץ הדם הדיאסטולי עמד על 85 מ”מ כספית ו-80 מ”מ כספית, בהתאמה.

בתת-קבוצה של 142 ספורטאים (7.5%) הודגם לחץ דם גבוה בתגובה למאמץ, כלומר, עליה בלחץ הדם הסיסטולי ו/או הדיאסטולי מעל אחוזון 95. מניתוח סטטיסטי עלה כי סיבולת, מדד מסת גוף ולחץ דם סיסטולי בסיסי הם המנבאים המשמעותיים ביותר של לחץ דם גבוה בתגובה למאמץ.

ההבדל המגדרי בספי לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי בזמן שיא מאמץ בספורטאים הוגדר במסגרת המחקר. בתת-קבוצה של ספורטאים הודגמה תגובה לחץ דם גבוהה יותר, בהעדר פגיעה באיברי מטרה או הפרעות מטבוליות, שלוותה ביכולת גופנית טובה יותר ורימודלינג לבבי נרחב יותר.

Am Heart J. 2016;177:120-128

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה