משפחה

התועלת של אמצעים טכנולוגיים להפחתת משקל במבוגרים צעירים (The Lancet Diabetes & Endocrinology)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Lancet Diabetes & Endocrinology, עולה כי טכנולוגיות חברתיות ומכשירים ניידים לא הובילו לירידה ארוכת-טווח במשקל בקרב מבוגרים צעירים, אם כי גישות אלו עשויות לסייע בהפחתה מוגבלת במשקל לטווח זמן קצר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין התערבויות רבות להפחתת משקל שנבחנו לתקופה של למעלה משנה. כעת הם ביקשו לבחון את היעילות של התערבות בת שנתיים להפחתת משקל, שניתנה מרחוק והתבססה על הפייסבוק, אפליקציות במכשירים הניידים, הודעות טקסט, דואר אלקטרוני, אתר אינטרנט ותקשורת באמצעות אמצעים טכנולוגיים עם מדריך בריאות.

מדובר במחקר אקראי ומבוקר כלל סטודנטים במכללות בעלי עודף משקל או השמנת יתר (גילאי 18-35 שנים) משלוש אוניברסיטאות בסן-דיאגו, קליפורניה. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (קבוצת SMART) או מידע כללי אודות בריאות (קבוצת ביקורת). התוצא העיקרי כלל מדידה אובייקטיבית של המשקל לאחר 24 חודשים.

בתקופה שבין 18 במאי, 2011, ועד 17 במאי, 2012, חולקו באקראי 404 משתתפים לקבוצת התערבות (202 חולים) או ביקורת (202 חולים). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 22.7 שנים. 284 היו נשים (70%) ו-125 היספאנים (31%). מדד מסת הגוף הממוצע בתחילת המחקר עמד על 29 ק”ג למטר בריבוע. לאחר 24 חודשים הושלמה הערכת משקל ב-341 משתתפים (84%), אך כולם נכללו בניתוח הנתונים.

לאחר 24 חודשים, החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי בין הקבוצות במשקל, מתוקן לגיל, מוצא אתני ומכללה. עם זאת, המשקל היה נמוך יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת לאחר שישה חודשים (1.33- ק”ג) ולאחר 12 חודשים (1.33- ק”ג), אך לא לאחר 18 חודשים (0.67- ק”ג).

בקבוצת ההתערבות תועד אירוע חריג משמעותי יחיד (אבני מרה) שניתן היה לייחס לירידה מהירה ומוגזמת במשקל הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טכנולוגיות חברתיות ומכשירים ניידים לא סייעו הפחתה ממושכת במשקל הגוף בקרב מבוגרים צעירים.

The Lancet Diabetes & Endocrinology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה