משקל לידה נמוך גנטית עשוי להוביל לסוכרת מסוג 2 (Diabetologia)

מחקרים תצפיתיים הדגימו קשר בין משקל לידה נמוך ובין סוכרת מסוג 2 וכעת, על-בסיס מטה-אנליזה חדשה של שני מחקרים, מחקר חדש שפורסם בכתב העת Diabetologia מספק עדויות כי הקשר עשוי להיות סיבתי ועקב גורמים גנטיים, לפחות בהיקף מסוים.

המחקר כלל 3,627 חולים עם סוכרת מסוג 2 ו-12,974 ביקורות ממוצא אירופאי ממחקר Nurses’ Health Study ו-Health Professionals Follow-Up Study. מדד GRS (Genetic Risk Score) חושב על-בסיס חמישה SNP (Single Nucleotide Polymorphism). החוקרים בחנו את העדויות לסיבתיות ראשית ע”י הערכת הקשר של GRS ופולימורפיזם פרטני עם סוכרת מסוג 2, ושנית ע”י ניתוח מנדליאני להערכת גודל השפעה של משקל לידה נמוך על סוכרת מסוג 2.

במטה-אנליזה של שני המחקרים, כל עליה של נקודה אחת במדד GRS לוותה בעליה של 6% בסיכון לסוכרת מסוג 2. פולימורפיזם CCNL1 rs900400 ו-5q11.2 rs4432842 הדגים קשר מנה-תגובה עם הסיכון לסוכרת מסוג 2; יחסי הסיכויים המקבילים עמדו על 1.09 ו-1.09, בהתאמה. יתרה מזאת, החוקרים זיהו יחס סיכויים בניתוח מנדליאני של 2.94 לסוכרת מסוג 2 לכל ירידה של סטיית תקן אחת במשקל הלידה שנקבע גנטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין משקל לידה נמוך גנטי ובין נטיה מוגברת לסוכרת מסוג 2. הממצאים תומכים בקשר סיבתי אפשרי בין משקל לידה ובין הסיכון לסוכרת מסוג 2 ומספקים עדות חדשה התומכת בחשיבות חשיפה תוך-רחמית בפתוגנזה של סוכרת מסוג 2.

Diabetologia. Published online June 23, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה