משפחה

צריכת אומגה שלוש מדגים וצמחים עשויה להפחית סיכון לאוטם לבבי פטאלי (JAMA Intern Med)

מנתונים שפורסם במהלך חודש יוני בכתב העת JAMA Internal Medicine עולה כי במבוגרים בגיל העמידה וקשישים ללא עדות למחלה לבבית קודמת, רמות גבוהות יותר של חומצות שומן אומגה שלוש מלוות בסיכון מופחת לאירוע לבבי פטאלי בתוך עשר שנים, אך ללא השפעה דומה על אוטם לבבי לא-פטאלי.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 45,637 משתתפים מ-16 מדינות (אוסטרליה, קוסטה-ריקה, פינלנד, צרפת, גרמניה, אירלנד, ישראל, איטליה, נורבגיה, רוסיה, סינגפור, ספרד, שבדיה, שוויץ, בריטניה וארצות הברית) עם בדיקות דם לחומצות שומן. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 59 שנים (18-97 שנים), ללא היסטוריה של אוטם שריר הלב, אנגינה, רה-וסקולריזציה כלילית או אירוע מוחי.

במהלך חציון מעקב של 10 שנים תועדו 7,157 אירועים לבביים לא-פטאליים ו-2,781 אירועי מחלת לב כלילית פטאליים.

הממצאים מספקים את ההערכה המקיפה ביותר של הקשר בין חומצות שומן אומגה שלוש שמקורן במאכלי ים או צמחים,  על-בסיס ביומרקרים, והיארעות מחלת לב כלילית באוכלוסיה בריאה ברחבי העולם. מהנתונים עולה כי חומצות שומן אומגה שלוש, רב-בלתי רוויות, מלוות בהפחתה מתונה של היארעות מחלת לב כלילית פטאלית.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם עדויות מניסויים קודמים ומחקרי בעלי חיים, שהדגימו השפעה מג’ורית של חומצות שומן אומגה-שלוש שמקורן במאכלי ים לייצוב ממברנות הלב והפחתת הסיכון לפרפור חדרים, אך לא קרע הנגע הטרשתי.

JAMA Intern Med 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה