משפחה

האם צפויה תועלת לאחר הפסקת טיפול אימונותרפי? (מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ה-ASCO (American Society of Clinical Oncology) עולות עדויות ראשוניות לפיהן למרות שטיפול אימונותרפי במעכבי PD-1 ניתן כיום עד הופעת רעילות בלתי-נסבלת או התקדמות מחלה, יש מקרים בהם חולים שהפסיקו את הטיפול עדיין נהנו מהתועלת של הטיפול.

הממצאים מבוססים על נתוני מחקר CheckMate 069 להערכת משלב Nivolumab (אופדיבו) ו-Ipilimumab (יירבוי), בהשוואה ל-Ipilimumab בלבד, בחולים עם מלנומה גרורתית. מניתוח פוסט הוק של המחקר עלה כי בתת-קבוצה של חולים שהפסיקו את הטיפול האימונותרפי המשולב בשל תופעות לוואי של הטיפול תועדו שיעורי תגובה כוללת מרשימים של 66%.

החוקרים מדווחים כי מאפייני החולים שהפסיקו את הטיפול (35 חולים) היו דומים ברובם לאלו שחולקו תחילה לטיפול המשולב (94 חולים). מבין 35 החולים שהפסיקו את הטיפול, ב-77% הפסקת הטיפול בוצעה במהלך שלב הטיפול המשולב. החולים טופלו בחציון שלוש מנות Nivolumab (בטווח 1-45) וחציון שלוש מנות של Ipilimumab (בטווח 1-4).

שיעורי התגובה הכוללים בחולים שהפסיקו את הטיפול היו גבוהים 66% (תגובה מלאה, 20%; תגובה חלקית, 46%; מחלה יציבה , 17%). שיעורי תגובה אלו היו דומים לאלו עליהם דווח בכלל האוכלוסיה שחולקה לטיפול המשולב (שיעורי תגובה כוללים של 59%; שיעורי תגובה מלאה של 22%, תגובה חלקית של 37% ושיעורי מחלה יציבה של 13%).

התקדמות המחלה תועדה ב-16% מכלל החולים וב-9% מהחולים שהפסיקו את הטיפול. שיעורי הפחתת נטל הגידול היו דומים גם כן (69%- בחולים שהפסיקו ו-70%- בכלל החולים).

לאחר שנתיים של מעקב, חציון ההישרדות הכולל והישרדות ללא-התקדמות טרם נקבעו בחולים שהפסיקו את הטיפול תצפית דומה לזו שתוארה באוכלוסיה האקראית. שיעורי ההישרדות והישרדות ללא-התקדמות לאחר שנתיים עמדו על 71% ו-52%, בהתאמה, בחולים שהפסיקו את הטיפול; השיעורים המקבילים בחולים בקבוצת הטיפול המשולב עמדו על 64% ו-51%, בהתאמה.

מרבית החולים הפסיקו את הטיפול בשל אירועים חריגים בדרגה 3 (25% קוליטיס, שלשולים, עליה באנזימי כבד, פניאומוניטיס ואנטרוקוליטיס, בין היתר). הפסקה בשל אירועים חריגים בדרגה 2 (6%) ודרגה 4 (5%) הייתה פחות נפוצה.

ב-92% מהחולים שהפסיקו את הטיפול בשל אירועים חריגים תועדה רזולוציה של אירועים חריגים בדרגה 3/4, זאת בהשוואה ל-87% מהחולים תחת הטיפול המשולב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים הנוכחיים עולה כי חולים שהפסיקו את הטיפול האימונותרפי בשל אירועים חריגים, נהנו מתועלת דומה לטיפול המשולב, למרות הפסקה מוקדמת של הטיפול.

מתוך הכנס השנתי מטעם ASCO

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה