משפחה

מקומה של דיאטה דלת שארית הכנה לבדיקת קולונוסקופיה (מתוך כנס ה-DDW)

דיאטה דלת שארית ביממה שלפני בדיקת קולונוסקופיה מובילה לניקוי יעיל יותר של המעי, בהשוואה לדיאטת נוזלים צלולים בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך כנס ה-Digestive Disease Week. החוקרים מוסיפים כי מטופלים שהקפידו על דיאטה דלת-שארית דיווחו על דרגת נוחות רבה יותר ב-24 השעות שקדמו לבדיקה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ב-83 מטופלים שהשלימו בדיקת קולונוסקופיה במרכז רפואי שלישוני. המשתתפים חולקו באקראי לדיאטה דלת-שארית, שכללה מנות קטנות של מזון מוצק, דוגמת חלבונים, פחמימות ושומנים, במהלך ארוחות עד השעה 06:00 בערב ביום טרם הבדיקה. המשתתפים יכלו לבחור מוצרי מזון דוגמת ביצים, יוגורט, גבינה, לחם לבן, חזה עוף וגלידה. מדובר במוצרי מזון הנשטפים בקלות עם תכשיר ההכנה ולכן אינם מפריעים לקולונוסקופיה. אלו שחולקו באקראי לדיאטת נוזלים צלולים יכלו לשתות רק קפה שחור, תה שחור, ונוזלים צלולים אחרים ביום שלפני הבדיקה.

כל המשתתפים נטלו שתי מנות של PEG-ELS מנה אחת ב-06:00 בערב לפני הפרוצדורה ומנה שניה חמש שעות לפני הפרוצדורה.

החוקרים התבססו על מדד BBPS (Boston Bowel Preparation Scale) להערכת הכנת המעי. הם דירגו רעב ועייפות לפני ואחרי הפרוצדורה בסולם של עשר נקודות. הם גם השלימו הערכה של בחילות, הקאות, נפיחות, כאבי בטן, אי-נוחות כוללת, שביעות רצון מהדיאטה ונכונות לחזור על פרוצדורת ההכנה. הכנת המעי הוגדרה כהולמת במידה ומדד BBPS עמד על שש נקודות ומעלה.

דיאטה דלת שארית הובילה לתוצאות טובות יותר מדיאטת נוזלים צלולים בכל המדדים, כך לפי ניתוח הביניים של הנתונים.

מדד BBPS הממוצע היה גבוה יותר בקבוצת דיאטה דלת-שארית, בהשוואה לקבוצת דיאטת נוזלים צלולים (7.98 לעומת 7.54).

לאחר השלמת הניתוח הסופי של הנתונים, החוקרים מתכננים להשלים הערכה של דיאטה זו באוכלוסיה גדולה יותר. הם מקווים כי הממצאים יובילו לשינוי אופן הכנת המטופלים לקראת בדיקות קולונוסקופיה ויגבירו את נכונות המטופלים להשלים את בדיקת הסקר החיונית.

מתוך כנס ה-DDW

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה