מה בין אסטרוגן ובין עין יבשה בנשים לאחר מנופאוזה? (Br J Ophthalmol)

למרות שאין קשר ישיר, ריכוז אסטרוגן בדם עשוי להשפיע על תפקוד בלוטת מייבומיאן ועיניים יבשות, שלא על-רקע תסמונת שיוגרן, בנשים לאחר מנופאוזה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת British Journal of Ophthalmology.

מדגם המחקר כלל 46 נשים לאחר מנופאוזה עם עיניים יבשות. גיל המשתתפות הממוצע עמד על 64.4 שנים ואף אחת לא נטלה טיפול הורמונאלי חליפי. כל המשתתפות השלימו סדרת בדיקות ומדידות, כולל תסמינים עיניים, תפקוד דמעות ומראה בלוטת מייבומיאן.

תסמינים עיניים היו מוגברים אך הסימנים היו בטווח התקין. ריכוז גבוה יותר של 17-beta estradiol (E2), ביחד עם טלנגיאקטזיה של העפעפיים וגיל מבוגר זוהו כולם כגורמים מנבאים של איכות הפרשה ירודה של בלוטת מייבומיאן.

עם זאת, מניתוח רב-משתנים עלה כי E2 ורמות הורמונים אחרים בדם אינם מנבאים משמעותיים של תסמינים עיניים. החוקרים הסבירו כי דרוש גודל מדגם גדול יותר בכדי להדגים קשר משמעותי בין תסמינים ורמות הורמונים, לאור הוריאביליות הגדולה בשני המשתנים.

אעפ”י כן, החוקרים כותבים כי עין יבשה הינה אחת הסיבות הנפוצות ביותר לטיפולי עיניים ולכן דרושים טיפולים יעילים יותר. מהממצאים הנוכחיים עולה כי מחלה של בלוטת המייבומיאן עשויה לעמוד בבסיס תסמיני עיניים יבשות וכי מחקר במדגם גדול יותר עשוי לסייע בהבהרת החשיבות של הורמוני מין.

Br J Ophthalmol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה