משפחה

גברים קשוחים פחות כנים עם הרופא שלהם – מחקרים על התנהגות מטופלים (Preventive Medicine)

פורסם לראשונה ב-UNIVADIS

מדוע לנשים תוחלת חיים גדולה יותר מגברים? שאלה זו עמדה במוקד מחקרים שבחנו התנהגות של גברים בהקשר של ביקור אצל הרופא. על גבריות, העדפות מגדר הרופא ותקשורת בין מטופל לרופא.

מחקרים חדשים מטעם אוניברסיטת ראטגרס ניו ג’רזי בדקו את הגורמים הפסיכולוגים, כגון גבריות, כדי לנסות להסביר את פער תוחלת החיים בין גברים ונשים.

במחקר האחרון שפורסם במרץ 2016 ב- Preventive Medicine, השתתפו 250 גברים אשר מלאו שאלון מקוון ונתנו דעתם על גבריות ועל תכונות של גברים ונשים, כמו גם שאלות על העדפתם לרופא.

התוצאות הראו שגברים בעלי אמונות מסורתיות על גבריות (קשוח, אמיץ, סומך על עצמו, מאופק בהבעת רגשות) נטו ליותר לדחות בעיות רפואיות, בהשוואה לנשים או לגברים עם פחות אמונות מסורתיות.

בחלק נוסף של מחקר זה השתתפו 250 גברים סטודנטים מאוניברסיטה ציבורית גדולה, שמילאו שאלונים מקוונים דומים, אלא שהפעם עברו המשתתפים ראיון רפואי עם איש מקצוע ואשת מקצוע. כעת מצאו החוקרים כי ככל שהניקוד בסולם הגבריות בשאלון היה גבוה יותר, כך הם נטו יותר לבחור רופא ממין זכר. עם זאת, אלו שבחרו רופא ממין זכר דווקא נטו להיות פחות פתוחים לגבי מצבם הבריאותי בשיחה עם הרופא לעומת אלו שבחרו ברופאות ממין נקבה, שנטו להיות פתוחים יותר.

במחקר מוקדם יותר, שפורסם בשנת 2014 ב- The Journal of Health Psychology, ראיינו החוקרים 198 סטודנטים (88 גברים, 105 נשים) מאוניברסיטה ציבורית ועוד 298 איש מהאוכלוסיה הכללית (50% גברים, 50% נשים). שני המדגמים היו מורכבים מנשים ומגברים. לאחר ראיונות עם המשתתפים גילו החוקרים כי גברים בעלי אמונות מסורתיות על גבריות היו בסיכון נמוך יותר לקבלת עזרה רפואית ונטו יותר לבעיות רפואיות, מאשר אלו (גברים ונשים) שנטו פחות לאמונות אלו. מעניין, עם זאת, שגם נשים שהאמינו בערכים של להיות אמיצות ולסמוך על עצמן, גם נטו פחות לבקש עזרה רפואית והיו פחות כנות עם הרופא שלהן, זאת בהשוואה לנשים שלא האמינו באותם ערכים.

המסרים התרבותיים שגברים צריכים להיות אמיצים, לסמוך על עצמם ולהיות קשוחים, גורמים לכך שגברים נוטים ללכת פחות לרופא מאשר נשים, הם נוטים לבחור ברופא ממין זכר והם פחות כנים עם הרופא שלהם לגבי הסימפטומים הבריאותיים שלהם. ממצאים אלה, לטענת החוקרים, עלולים לתרום לתמותה בגיל צעיר יותר מאשר נשים.

Mary S. Himmelstein, Diana T. Sanchez. Masculinity in the doctor’s office: Masculinity, gendered doctor preference and doctorpatient communication. Preventive Medicine, 2016; 84: 34 DOI: 10.1016/j.ypmed.2015.12.008

M. S. Himmelstein, D. T. Sanchez. Masculinity impediments: Internalized masculinity contributes to healthcare avoidance in men and women. Journal of Health Psychology, 2014; DOI: 10.1177/1359105314551623

הערת מערכת אי-מד: המשמעות מבחינת הרופא/ה המטפל/ה היא שכאשר מזהים שיש לפניכם מטופל ”מאצ’ו ” צריך כנראה להשקיע יותר באנמנזה שלו בכדי לקבל תמונה מלאה ואמיתית יותר על הסימפטומים והחששות שלו..

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה