משפחה

מטפורמין עדיין הינו טיפול קו-ראשון הכי טוב לסוכרת מסוג 2 (Ann Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מטפורמין עדיין צריך לשמש כטיפול קו-ראשון בחולים עם סוכרת מסוג 2, למרות התחרות עימה מתמודד לאור התרופות החדשות שנכנסו לשימוש.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של טיפול מונותרפי (תיאזולידנדיונים, מטפורמין, סולפוניל-אוריאה, מעכבי DPP-4, מעכבי SGLT-2 ואגוניסטים לקולטן ל-GLP-1) ושילובים מבוססי-מטפורמין במבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

לצורך הסקירה, החוקרים השלימו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials, שפורסמו עד מרץ 2015. החיפוש העלה 179 מחקרים ו-125 מחקרים תצפיתיים של השוואה ישירה של טיפול מונותרפי או שילוב מבוסס מטפורמין.

מהנתונים עולה כי שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית היו נמוכים יותר עם מטפורמין בהשוואה לסולפוניל-אוריאה; העדויות באשר לתמותה מכל-סיבה, תחלואה קרדיווסקולארית וסיבוכים מיקרווסקולאריים לא היו מספקות או שהיו בעוצמה נמוכה. הפחתת ערכי המוגלובין מסוכרר הייתה דומה לאורך טיפולים מונותרפיים וטיפולים מבוססי-מטפורמין, למעט הממצא לפיו למעכבי DPP-4 הייתה השפעה קטנה יותר. משקל הגוף היה נמוך יותר או נשמר עם טיפול במטפורמין, מעכבי DPP-4, אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 ומעכבי SGLT-2 ועלה עם סולפוניל-אוריאה, תיאזולידנדיונים ואינסולין (הבדל בין הקבוצות של עד 5 ק”ג).

אירועי היפוגליקמיה היו הרבה יותר נפוצים עם סולפוניל-אוריאה. אירועים חריגים במערכת העיכול היו הכי נפוצים עם מטפורמין ואגוניסטים ל-GLP-1. זיהומים פטרייתיים בדרכי המין היו נפוצים יותר עם טיפול במעכבי SGLT-2.

החוקרים מציינים כי מרבית המחקרים היו קצרים, עם יכולת מוגבלת להערכת תוצאות ארוכות טווח או אירועים חריגים נדירים.

לסיכום, העדויות תומכות במטפורמין כטיפול קו-ראשון בחולים עם סוכרת מסוג 2, לאור הבטיחות והתועלת היחסית שלו בהשפעתו על ריכוז המוגלובין מסוכרר, משקל הגוף ותמותה קרדיווסקולארית.

Ann Intern Med. Published online April 18, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה