משפחה

טיפול מונע ב-etoricoxib (ארקוקסיה) בשילוב עם לחץ פנאומופריטונומי לפני ניתוח כריתת כיס מרה משיג הפחתה בכאב וקיצור משך האישפוז (Surg Endosc)

טיפול מונע ב-etoricoxib (ארקוקסיה, MSD) בשילוב עם לחץ פנאומופריטונומי נמוך לפני ניתוח כריתת כיס מרה בגישה לאפארוסקופית (LC) הוביל להפחתת כאב כוללת  והופעת כאב גב/כתף ואף לקיצור משך השהייה באישפוז לאחר הניתוח – כך עולה ממחקר חדש מה-Surg Endosc.

ברקע מסבירים החוקרים כי כאב לאחר ניתוח הוא אחד הבעיות המשמעותיות לאחר ניתוח לאפארסקופי, בעיקר ב-6-12 השעות הראשונות. במחקר האקראי והמבוקר הזה המטרה הייתה לחקור את האפקט של מתן טיפול מקדים משולב הכולל אטוריקוקסיב 120 מ”ג ולחץ פנאומופריטונומי נמוך על הכאב לאחר ניתוח LC . 

נכללו 120 מטופלים בטווח גילאים של בין 18-75 שהיו בדרגה 1-2 של החברה להרדמה אשר היו מועמדים לביצוע LC שגוייסו למחקר. המטופלים חולקו אקראית לשתי קבוצות בשיטת ”קבוצות של 4” . קבוצת הטיפול קיבלה אטוריקוקסיב 120 מ”ג ולחץ תוך בטני של 7 מ”מ כספית, וקבוצת הביקורת קיבלה פלצבו ולחץ תוך בטני של 14 מ”מ כספית.

החוקרים אחר רמות הכאב לאחר הניתוח במנוחה תוך שימוש בסרגל מספרי לאחר 1,2,6,10,14,18,22 ו-24 שעות. הכאב בזמן תנועה/הליכה (שיעול) גם נוטר לאחר 6,10,14,18,22 ו-24 שעות.

החוקרים מדווחים כי לא היה הבדל מובהק במאפיינים הבסיסיים של המשתתפים בשתי הקבוצות. רמת הכאב של קבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצת הביקורת של כאב בטן וכאב בחתך הייתה נמוכה יותר באופן מובהק בתנועה. ציוני כאב הבטן בקבוצת הטיפול פחתו ב-0.98 נקודות בהשוואה לקבוצת הביקורת (p = 0.017), ורמת הכאב בחתך גם הייתה נמוך יותר בקבוצת הטיפול ב-0.99 נקודות   (p = 0.001).

ההאירעות של כאב לאחר ניתוח בכתף/גב הייתה נמוכה יותר באופן מובהק בקבוצת הטיפול : 41.8% לעומת 66.7% בקבוצת הביקורת. (p = 0.009). גם משך האישפוז של קבוצת הטיפול היייתה קצרה יותר :  אישפוז של יום אחד ל-96.4% בקבוצת הטיפול לעומת 75% בביקורת, אישפוז מעל יום אחד – 3.6% מקבוצת הטיפול לעומת 25% בקבוצת הביקורת . (p = 0.001) . 

החוקרים מסכמים כי מתן טיפול משולב באמצעות אטוריקוקסיב ולחץ  פנאומופריטונומי נמוך משיג אפקט מובהק של הפחתת כאב כולל ובהיארעות של כאבי גב/כתף לאחר LC ואף משיג הפחתה במשך האישפוז הנדרש לאחר הניתוח.  

Surg Endosc.2016 Feb 23.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה