משפחה

שריפת קלוריות בגיל מבוגר קשורה לנפח מוח גדול יותר וירידה בסיכון לאלצהיימר (Journal of Alzheimer’s Disease )

העלאת כמות הקלוריות השבועיות ה”נשרפות” בעת מאמץ גופני עשוייה להעלות את  נפח המוח בקרב מבוגרים, ולהקטין הסיכון לפתח מחלת אלצהיימר (AD), ללא תלות בסטטוס הקוגנטיבי – כך עולה ממחקר חדש המתפרסם ב-Journal of Alzheimer’s Disease .

החוקרים מציינים שמחקרים רבים הראו כי פעילות גופנית עשוייה להוות הגנה נוירולוגית ולהפחית הסיכון ל-AD . החידוש במחקר זה לדעת החוקרים הוא בכך שצריכה אנרגטית בשל פעילות גופנית נמצאה קשורה כיעד מחקרי ראשי בשינויים במוח. מידע זה תומך במחקרים האפידמיולוגים שדיווחו על הערך הניכר של פעילות גופנית במניעת פגיעה קוגניטיבית.

החוקרים ניתחו מידע לאורך 5 שנים של 876 מבוגרים מעל גיל 65 במסגרת המחקר ארוך הטווח Cardiovascular Health Study . המשתתפים עברו הערכה תקופתית סטנדרטית של תפקוד קוגניטיבי ומדידות נפח מוח באמצעות MRI , תוך שהם מספקים מידע אודות הפעילות הגופנית היום יומית שלהם, כמו הליכה, משחק טניס, ריקוד , גולף וכד’ במטרה להעריך צריכת אנרגטית שבועית.

באמצעות מודל מתימטי ולאחר התאמות לגורמי סיכון ומשתנים שונים כמו גודל ראש, גיל, וסטטוס קוגניטיבי , נמצא שצריכה אנרגטית גבוהה ממגוון של סוגי פעילויות גופניות , הייתה קשורה לרמות גבוהות יותר של חומר לבן באונה הפרונטלית, הטמפורלית והצידית, כמו גם בהיפוקמפוס, תלאמוס, ובגנגליון (צבר תאי עצב) .

החוקרים מציינים גם כי רמות גבוהות של שריפת קלוריות גם האטה את השחיקה הנוירולוגית כפי שנמדדה ע”י מדדים שונים.

החוקרים מדגישים כי הקשר היה תלוי מינון , כלומר ברביע הגבוה של שריפת ארגיה (500 קלוריות מפעילות גופנית) הייתה רמה גבוהה יותר של חומר אפור והפחתה באטרופיה בחולי דמנציה של אלצהיימר בהשוואה לרביע התחתון (שריפה של פחות מ-50 קלוריות מפעילות גופנית) . .

J Alzheimers Dis. Published online March 11, 2016.Full text

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה