משפחה

תרופות ממשפחת מקרולידים לא מעלות את הסיכון להפרעות קצב לב (CMAJ)

מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שכלל למעלה מ-600,000 קשישים עולה כי הנפקת מרשם חדש לטיפול במקרולידים (Azithromycin, Clarithromycin או Erythromycin) לא הובילה לעליה בסיכון להפרעות קצב חדריות או תמותה במהלך שלושים הימים הבאים, בהשוואה לאלו שטופלו בתרופות אנטיביוטיות אחרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהומים רבים בדרכי הנשימה מטופלים במקרולידים. עם זאת, קיימת אזהרה לפיה טיפול בתרופות אלו מלווה בעליה בסיכון להפרעות קצב חדריות. כעת הם בחנו את הסיכון להפרעות קצב חדריות לאחר 30 ימים ותמותה מכל-סיבה על-רקע טיפול במקרולידים, בהשוואה לתרופות אנטיביוטיות אחרות.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, שכלל מבוגרים מעל גיל 65 שנים, עם מרשם חדש לטיפול פומי במקרולידים באונטריו, בתקופה שבין 2002-2013. התוצא העיקרי היה אבחנה בבית חולים של הפרעת קצב חדרית בתוך 30 ימים ממרשם חדש. תוצא משני כלל את שיעורי התמותה מכל-סיבה לאחר שלושים ימים. החוקרים התאימו למטופלים שטופלו במקרולידים מטופלים דומים שטופלו בתרופות אנטיביוטיות אחרות (Amoxicillin, Cefuroxime או Levofloxacin).

מהתוצאות עולה כי בהשוואה לתרופות אנטיביוטיות שאינן מקרולידים, טיפול במקרולידים לא לווה בסיכון מוגבר להפרעות קצב חדריות (0.03% לעומת 0.03%, סיכון יחסי של 1.06) והטיפול לווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה (0.62% לעומת 0.76%, סיכון יחסי של 0.82). ממצאים אלו נותרו על כנם בניתוח לפי ארבע קבוצות מוגדרות מראש (נוכחות/העדר אי-ספיקת כליות כרונית, אי-ספיקת לב, מחלת עורקים כלילית וטיפול נלווה בתרופות המאריכות מקטע QT).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב קשישים, טיפול במקרולידים אינו מלווה בסיכון מוגבר להפרעות קצב חדריות בתוך 30 ימים, בהשוואה לתרופות אנטיביוטיות אחרות.

CMAJ 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה