מדיטציה מספקת הקלה קצרת-מועד בכאבי גב בקשישים (JAMA Intern Med.)

תכנית גוף-נפש המתמקדת במדיטציה עשויה להביא לשיפור תפקוד גופני בטווח הקצר בקרב קשישים עם כאבי גב תחתון כרוניים, אך ההשפעה אינה נותרת לאורך זמן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב בעת JAMA Internal Medicine.

מדובר במחקר אקראי להשוואת תכנית גוף-נפש (140 משתתפים) עם תכנית הדרכה רפואית (142 משתתפים). המדגם כלל קשישים שהתגוררו באזור פיטסבורג והשלימו שישה חודשי מעקב. כל המשתתפים היו בגילאי 65 שנים ומעלה, עם מגבלה תפקודית בשל כאבי גב תחתון כרוניים (כאב במשך לפחות שלושה חודשים), בעצימות בינונית.

משתתפים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת השלימו תכנית בת שמונה שבועות ולאחריה שישה מפגשים חודשיים. ההתערבות התבססה על תכנית MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction); קבוצת הביקורת כללה הדרכה על-בסיס 10 Keys to Healthy Aging.

מבין 1,160 המשתפים שנסקרו למחקר, 282 משתתפים לקחו חלק במחקר (33.7% גברים, גיל ממוצע של 74.5 שנים). בתחילת המחקר, מדדי Roland and Morris Disability Questionnaire Score עמדו על 15.6 ועל 15.4 בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת, בהתאמה. בהשוואה לקבוצת הביקורת, בקבוצת ההתערבות תועדה ירידה של 1.1 נקודות לאחר שמונה שבועות וירידה של 0.04 נקודות לאחר שישה חודשים במדדים אלו. לאחר שישה חודשים, בקבוצת ההתערבות תועד שיפור במדד Numeric Pain Rating Scale להערכת כאב נוכחי והכאב החמור ביותר. עם זאת, השינויים בממוצע מדדי כאב לאחר ההתערבות לא היו משמעותיים לאחר שמונה שבועות או לאחר שישה חודשים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תכניות גוף-נפש להקלה על כאב גב תחתון כרוני מביאות לשיפור קצר-טווח בתפקוד ולשיפור ארוך-טווח בכאב. עם זאת, השיפור התפקודי לא נותר לאורך זמן.

JAMA Intern Med. Published online February 22, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה