האם טיפול ב-Venlafaxine מעלה סיכון לדימום לאחר-לידה? (Obstet Gynecol)

השימוש בתרופות ממשפחת SNRI (Serotonin-Norepinephrine Reuptake Inhibitor) בחודש האחרון להיריון מעלה את הסיכון לדימום לאחר לידה, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי חדש, שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת Obstetrics & Gynecology.

החוקרים בחנו את השימוש ב-SNRI או SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) ב-320,424 הריונות ב-225,973 נשים בקולומביה הבריטית בין השנים 2002-2011. הם השוו את שיעורי דמם לאחר לידה בקרב נשים שלא נחשפו לתרופה, אלו עם חשיפה בשלב מאוחר בהריון (לפחות 15-30 ימים אחרונים להריון) ואלו עם חשיפה באמצע ההריון בלבד.

חשיפה בשלב מאוחר בהריון תועדה ב-2.5% מההריונות. SSRI, בעיקר Citalopram, היה אחראי ל-83% מאלו (6,637 נשים) ומבין 1,390 חשיפות ל-SNRI, כמעט כולן (98%) כללו Venlafaxine.

הסיכוי לדימום לאחר לידה היה גבוה פי 1.61 לפני תקנון בקרב 1,390 משתתפים עם חשיפה ל-SNRI בשלב מאוחר של ההריון, בהשוואה לאלו ללא חשיפה לתרופה. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים, הסיכון עמד על 1.64.

בנשים עם חשיפה בהווה תועד הסיכון הגבוה ביותר (יחס סיכון מתוקן של 1.76).

חשיפה באמצע ההיריון, שהוגדרה כחשיפה ל-SSRI/SNRI בחמשת החודשים האחרונים, אך לא ב-30 הימים האחרונים, תועדה בפחות מ-1% מההריונות, עם שיעור דומה של תרופות ספציפיות כמו בשלב מאוחר בהריון.

לא תועד סיכון מוגבר לדימום לאחר לידה בקרב 242 הנשים עם חשיפה ל-SNRI באמצע ההריון, או ב-1,507 הנשים עם חשיפה ל-SSRI במהלך ההיריון. הסיכון המתוקן הקשור בחשיפה ל-SNRI באמצע ההיריון לא היה מובהק סטטיסטית.

מהתוצאות עולה כי יש 4.1 מקרים נוספים של דימום לאחר לידה לכל 100 מטופלות ב-SNRI בהריון מתקדם, בהשוואה לאלו עם הריון ללא שלא נחשפו לתרופות אלו בהריון מתקדם. בדומה, יש עליה של 3.7 מקרים ל-100 מטופלות ב-SNRI, בהשוואה לאלו שטופלו ב-SSRI.

גורמים מתווכים אפשריים בבסיס הסיכון לדימום לאחר לידה כוללים יתר לחץ דם, קדם רעלת היריון, השראת לידה, אפיזיוטומיה, לידה נרתיקית מכשירנית, ניתוח קיסרי, משקל לידה של היילוד, משך שלב שלישי של הצירים וקרע פרינאלי.

כאשר כללו משתנים אלו בניתוח הנתונים חלה סטיה של הסיכויים ל-1.13 עם SSRI בשלב מאוחר בהריון ועד 1.16 עם חשיפה נוכחות ל-SSRI ועד 1.80 עם חשיפה ל-SNRI בשלב מתקדם של ההיריון ועד 1.93 עם חשיפה נוכחית ל-SNRI.

יתרה מזאת, כאשר כללו רק נשים עם נתונים זמינים של מדד מסת הגוף, ולאחר תקנון למדד מסת הגוף, הסיכון השתנה שוב לסיכוי גדול פי 1.14 עם חשיפה ל-SSRI בשלב מאוחר של ההיריון ו-1.88 עם חשיפה ל-SNRI בשלב מאוחר של ההיריון.

Obstet Gynecol. 2016;127:553-561

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה