אילו פירות וירקות מונעים עליה במשקל הגוף? (BMJ)

במאמר שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי צריכת כמות רבה יותר של מאכלים עתירי פלבונואידים מסוימים עשויה לסייע במניעת עליה במשקל לאורך הזמן במבוגרים.

החוקרים בחנו שבעה סוגים שונים של פלבונואידים ומצאו כי הסוגים שנקשרו עם שמירה טובה יותר על משקל הגוף כללו Flavonol, Anthocyanin ו-Flavonoid Polymers. פירות דוגמת תפוחים, אגסים ואוכמנויות אדומות מהווים את המקור העיקר לפלבונואידים, אך אלו נמצאים גם בירקות דוגמת פלפל אדום.

זהו המחקר הראשון להערכת הקשר בין צריכת סוגים שונים של פלבונואידים ובין עליה במשקל. החוקרים כללו נתונים אודות למעלה מ-124,000 נשים וגברים בארצות הברית, שהיו במעקב למשך עד 24 שנים. כל המשתתפים היו בגילאי 27-65 שנים והגיעו מרחבי ארצות הברית. המשתתפים דיווחו על המשקל, הרגלי אורחות חיים ואבחנות רפואיות אחרונות כל שנתיים בין השנים 1986-2011. הם גם תיעדו את הרכב התזונה שלהם כל ארבע שנים באמצעות שאלוני תזונה.

החוקרים בחנו שבעה סוגי פלבונואידים: Flavanones, Anthocyanins, Flavan-3-ols, Proanthocyanidins, Flavonoid Polymers, Flavonols ו-Flavones. הם תקננו את הנתונים את התוצאות לאורחות חיים הקשורים בשינוי במשקל, כולל פעילות גופנית, צפיה בטלויזיה ו-17 גורמים תזונתיים דוגמת צריכת משקאות ממותקי-סוכר, מזון מטוגן, אלכוהול, קפאין, חיטה מלאה ובשר מעובד.

מהתוצאות עולה כי בכל תקופה של ארבע שנים נרשמה עליה של 1.3 ק”ג בנשים (NHS) עד 2 ק”ג (NHS II) ובגברים נרשמה עליה של 1 ק”ג (HPFS).

למרות שמדובר בעליה קטנה במשקל הגוף, מדובר בעליה המצטברת לאורך זמן. מניעת העליה הקטנה הנ”ל במשקל הגוף או הפחתת משקל בכמות קטנה עשויה להשפיע משמעותית על המצב הבריאותי והסיכון למחלות לב וכלי דם.

מהתוצאות עלה כי במשתתפים שצרכו כמות רבה יותר של מזון מסוגי פלבונואידים ספציפיים נרשמה ירידה קטנה יותר במשקל הגוף לאורך זמן. לפלבונואידים הבאים הייתה ההשפעה הרבה ביותר על ירידה במשקל: Anthocyanins הביאו לירידה של 0.1 ק”ג במשקל הגוף לכל סטיית תקן נוספת ביום, Flavonoid Polymers הובילו לירידה של 0.08 ק”ג לכל סטיית תקן נוספת ביום ו-Flavonols הביאו לירידה של 0.07 ק”ג לכל סטיית תקן נוספת ביום.

כל עליה של סטיית תקן בצריכה יומית לוותה בעליה קטנה ב-0.07-0.1 ק”ג במשקל הגוף לאורך ארבע שנים. לאחר תקנון לצריכת סיבים, הממצאים נותרו משמעותיים עבור Anthocyanin, Proanthocyanidins ו-Flavonoid Polymers, אך המובהקות עבור סוגים אחרים נעלמה.

מנה אחת ביום של פירות רבות מספקת לעיתים קרובות הרבה יותר פלבנואידים מסטיית תקן אחת. לדוגמא, אכילת חצי כוס אוכמנויות ביום תביא לעליה בצריכת Anthocyanin בהיקף של 12 סטיות תקן.

מזונות עתירים ב-Anthocyanins כוללים פירות אדומים כמו אוכמנויות, ענבים אדומים, דובדבנים, תותים ועוד. מזונות עתירי Flavonoid Polymers כוללים תה, פקאן ותפוחים. תה עתיר גם ב-Flavonols, ביחד עם בצל ומזונות אחרים.

BMJ. Published online January 27 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה