משפחה

תוצאות מבטיחות ל-Sleeve Gastroplasty בגישה אנדוסקופית לטיפול בהשמנה (Clin Gastroenterol Hepatol.)

ממחקר שכלל 25 משתתפים שמנים שהשלימו פרוצדורת Sleeve Gastroplasty בגישה אנדוסקופית ב-Mayo Clinic במיניסוטה עולה כי הפרוצדורה עשויה לשמש חלופה זעיר פולשנית לניתוח בריאטרי, בעלות נמוכה יותר, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

מהנתונים החדשים עולה כי הגישה האנדוסקופית, שעלותה עומדת על כשליש מהעלות של ניתוח שרוול קיבה (כ-10,000-15,000 דולרים), עשויה לשמש כחלופה לטיפול במטופלים עם השמנה מתונה ואלו הנדרשים לגשר עד ניתוח, כולל מטופלים עם השמנה קיצונית.

הפרוצדורה ניתנת לביצוע ע”י גסטרואנטרולוגים וע”י מנתחים בריאטרים בעלי כישורים אנדוסקופיים, ולמעלה מ-400 פרוצדורות בוצעו עד כה בארצות הברית ואירופה.

21 נשים ורבעה גברים השלימו את הפעולה האנדוסקופית בין 2012-2015 והיו במעקב למשך 5-20 חודשים. מדד מסת הגוף הממוצע של המשתתפים עמד על 35 והגיל הממוצע שלהם עמד על 48 שנים.

הפרוצדורה בוצעה תחת הרדמה כללית ביחידה אמבולטורית, כאשר רופא הכחדיר אנדוסקופ עם מכשיר תפירה, לאחר מכן ביצע 12 תפרים בקיבה לשינוי המבנה לצורת צינור הקטן בכ-20% מגודלו המקורי. ניתוח שרוול קיבה מוביל לקיבה בצורה דומה של צינור, אך כולל הסרה בלתי-הפיכה של חלק מהקיבה.

לאחר 6, 9, 12 ו-20 חודשים, המשתתפים ירדו 53%, 56%, 54% ו-45% מעודף משקל הגוף, בהתאמה.

הירידה במשקל לאחר שנה אחת הייתה דומה לזו עליה דווח לאחר ניתוח טבעת קיבה, אך קטנה יותר מהירידה במשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי או ניתוח מעקף קיבה (המובילים לירידה של 60-90% מעודף משקל הגוף).

לאחר שלושה חודשים, ארבעת החולים שהשלימו גם בדיקות פיזיולוגיות צרכו כמות קלוריות קטנה ב-59% עד לתחושת שובע, עם התרוקנות קיבה איטית יותר משמעותית של מזון מוצק, בהשוואה למדדים בתחילת המחקר.

לכן, הפרוצדורה האנדוסוקפית צפויה להביא לירידה משמעותית וממושכת יותר במשקל הגוף.

מיד לאחר הפרוצדורה, שמונה מטופלים נדרשו לאשפוז למשך חציון של 1.5 ימים בשל כאב ו/או בחילות. שלושה מטופלים פיתחו סיבוכים, כולל מקרה אחד של קולקציה דלקתית סביב הקיבה, מקרה אחד של תסחיף ריאתי ומקרה אחד של חזה-אוויר קטן, שהחלימו כולם ללא צורך בהתערבות ניתוחית.

מאחר ומדובר בפרוצדורה אמבולטורית, מדובר בסיכון נמוך לסיבוכים בטווח הקצר והארוך, דוגמת דחף, סטריקטורה או חסר תזונתי, בהשוואה לניתוח בריאטרי, וניתן לחזור על הפרוצדורה במידת הצורך.

בשמונת המטופלים שהיו במעקב במשך 20 חודשים, בשלושה תועדה עליה חוזרת למשקל הגוף הבסיסי, מאחר ולא הקפידו על ההמלצות לשינויי תזונה ופעילות גופנית, וחלק מהתפרים הפרוקסימאלים התרופפו. עם זאת, המרכיב המרכזי להצלחה ארוכת טווח בפרוצדורות בריאטריות הוא הערכה וניטור הדוק עם תכנית מולטי-דיציפלינרית וצוות מומחים בתחומים שונים.

Clin Gastroenterol Hepatol. Published online December 31, 2015

לידיעה במדסקייפ

           

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה