משפחה

האם יש ערך מוסף לרה-וסקולריזציה מלאה בחולי STEMI? (מתוך J Am Coll Cardiol)

הערכת גודל האוטם הלבבי באמצעות בדיקת CMR (Cardiac Magnetic Resonance) בתת-קבוצה של משתתפים במחקר CvLPRIT עשויה לסייע בהבנת הפוטציאל לנזק נוסף לשריר הלב עקב התערבות כלילית מילעורית עם רה-וסקולריזציה מלאה, בהשוואה להתערבות כלילית מילעורית המוגבלת לעורק האחראי לאוטם הלבבי. גודל האוטם היה דומה לא רק לפי בדיקת הדמיה, אלא גם לפי אנזימי לב ומדדים תפקודיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רה-וסקולריזציה מלאה עשויה להביא לשיפור התוצאות, בהשוואה לרה-וסקולריזציה של העורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד בחולים המיועדים להתערבות כלילית מילעורית ראשונית, עם מחלת כלי דם רב-כלית, שהתקבלו בתמונה של STEMI (ST-segment Elevation Myocaradial Inarction). עם זאת, קיים חשש כי התערבות כלילית בעורק שאינו האחראי לאוטם תוביל לאוטם נוסף באותה טריטוריה.

זהו מחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, אקראי, בתווית-פתוחה, להערכת חולים עם STEMI עם מחלה רב-כלית, לאחר PPCI (Primary Percutaneous Coronary Intervention) שנערך תוך 12 שעות מהופעת התסמינים. החולים חולקו באקראי להתערבות בעורק האחראי לאוטם שריר הלב בלבד, או לרה-וסקולריזציה מלאה באשפוז. בדיקת CMR נערכה לאחר PPCI (חציון של שלושה ימים) ו-CMR במאמץ לאחר תשעה חודשים.

תוצא הסיום העיקרי היה גודל האוטם לפי CMR לפני שחרור.

מבין 296 חולים במחקר הראשי, 205 נכללו בתת-מחקר עם CMR ו-203 חולים (98 עם רה-וסקולריזציה מלאה ו-105 עם רה-וסקולריזציה של העורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד) השלימו בדיקת CMR לפני השחרור. הקבוצות היו תואמות היטב. גודל האוטם הכולל היה דומה לקבוצת רה-וסקולריזציה של העורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד: 13.5% לעומת 12.6% ממסת חדר שמאל. בקבוצת רה-וסקולריזציה מלאה תועדה עליה באוטם שריר הלב בעורק שאינו העורק האחראי לאוטם הלבבי לפי בדיקת CMRI לפני שחרור (22 מבין 98, לעומת 11 מבין 105, p=0.02).

החוקרים לא זיהו הבדל בגודל האוטם כולו או בנטל האיסכמי בין שתי קבוצות המחקר לפי בדיקת CMRI במהלך המעקב.

לסיכום, מהנתונים עולה כי התערבות כלילית מילעורית רה-כלית בחולים עם STEMI הובילה לעליה קטנה בשיעורי אוטם לבבי בעורק שאינו האחראי לאוטם לבבי לפי בדיקת CMR, אך גודל האוטם לא היה שונה משמעותית בהשוואה לגודל האוטם בגישת רה-וסקולריזציה של העורק האחראי לאוטם הלבבי בלבד.

J Am Coll Cardiol 2015; 66:2713-2724

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה