מקומו של מורפין במינון נמוך להקלה על כאב בדרגה בינונית על-רקע ממאירות (J Clin Oncol)

בחולים הסובלים מכאב בדרגה ממאירות על-רקע מחלה ממארת, מומלץ לזנוח את הגישה התלת-שלבית המומלצת ע”י ארגון הבריאות העולמי ולהחליף את האופיואידים החלשים במעבר ישירות למורפין במינון נמוך, המוביל לאיזון כאב טוב יותר ובסופו של דבר פחות יקר, כך טוענים חוקרים מאיטליה במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הנחיות ארגון הבריאות העולמי לטיפול בכאב על-רקע ממאירות ממליצות על סולם טיפול בן שלושה שלבים. עם זאת, אין נתונים חד-משמעיים באשר לשאלה אם במקרים של כאב בדרגה בינונית מומלץ טיפול בתרופות משלב 2 (אופיואידים חלשים) או תרופות במינון נמוך משלב 3 (אופיואדים חזקים).

מדובר במחקר אקראי-מבוקר, רב-מרכזי, שארך 28 ימים, וכלל מבוגרים עם כאב בדרגה בינונית על-רקע מחלה ממארת, שחולקו לטיפול באופיואידים חלשים או מורפין במינון נמוך. התוצא העיקרי היה מספר החולים שהגיבו לטיפול, שהוגדר כמספר החולים עם ירידה של 20% בעוצמת הכאב.

מדגם המחקר כלל 240 חולים עם מחלה ממארת (118 בקבוצת הטיפול במורפין במינון נמוך ו-122 בקבוצת הטיפול באופיואדים חלשים). התוצא העיקרי תועד ב-88.2% מהחולים תחת מורפין במינון נמוך וב-57.7% מאלו תחת אופיואידים חלשים (יחס סיכון של 6.18, p<0.001). שיעור המגיבים לטיפול היה גבוה יותר בקבוצת הטיפול במורפין במינון נמוך, כבר לאחר שבוע אחד. שיעורי ירידה בכאב בעלת משמעות קלינית (30% ומעלה) ובעלת משמעות רבה (50% ומעלה) היו גבוהים יותר משמעותית בקבוצת הטיפול במורפין במינון נמוך. שינוי בטיפול שניתן תועד בשכיחות גבוהה יותר בקבוצת הטיפול באופיואדים חלשים, בשל שיכוך כאבים לא-מספק.

מצבם הכללי של החולים היה טוב יותר עם טיפול במורפין.

האירועים החריגים היו דומים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלה ממארת וכאב בדרגה בינונית, מורפין במינון נמוך הביא להפחתת עוצמת הכאב באופן משמעותי, בהשוואה לאופיואידים חלשים, כאשר הטיפול נסבל היטב והיה בעל השפעה מוקדמת.

J Clin Oncol. Published online December 7, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה